Pan Turner – Kino Muza
Wiemy, co gramy
Mr. Turner

Pan Turner

Pan Turner - okładka
reż. Mike Leigh
Wielka Brytania
2014
150’
Pan Turner - okładka

„Słońce jest Bogiem” – to słowa przypisywane Josephowi Mallordowi Williamowi Turnerowi, angielskiemu malarzowi żyjącemu na przełomie XVIII i XIX stulecia, któremu uznanie przyniosły zapowiadające późniejszy impresjonizm pejzaże oraz obrazy morskich okrętów, na czele z „Ostatnią drogą Temeraire’a” z 1839 roku. Nie inaczej jest w filmie poświęconym temu artyście. W zrealizowanym przez Mike’a Leigh PANU TURNERZE (2014) – głównie za sprawą zdjęciowca Dicka Pope’a, za swą operatorską kreację nominowanego do Złotej Żaby na festiwalu Camerimage – w centrum także znajduje się światło, które tytułowy bohater próbuje oddzielić od ciemności, czyniąc z niego istotę swoich dzieł. Choć to kino biograficzne przyglądające się ostatniemu mniej więcej ćwierćwieczu egzystencji mistrza pędzla, na próżno szukać tu tradycyjnie pojmowanej fabuły. Mimo iż całość trwa dobre dwie i pół godziny, niewiele się tu dzieje (wprawdzie protagonista co rusz wraca z jakichś zagranicznych wojaży, ale ich przebiegu nie widać). Leigh kreśli portret Turnera – granego przez nagrodzonego w Cannes Timothy’ego Spalla – jako mężczyzny poświęcającego się pracy, której efekty są znacznie ciekawsze niż jego osobiste koleje losu. Nie oznacza to bynajmniej, że reżyser nie pokazuje twórcy w interakcjach z ludźmi. Wręcz przeciwnie. Tych jest tu mnóstwo, a wszystkie one – okraszone subtelnym humorem (pytany o to, nad czym teraz ślęczy, odpowiada, że nad motywem marynistycznym) – składają się na wizerunek człowieka zarówno zdystansowanego oraz małomównego (za to nad wyraz dużo chrząkającego), jak i łaknącego kontaktów z innymi: od ojca przez gospodynię domową aż po kobietę prowadzącą pensjonat, w której ostatecznie się zakochuje.

Pozbawiona tradycyjnie pojmowanej fabuły, a oparta raczej na impresjach opowieść o Williamie Turnerze, angielskim malarzu i mistrzu światła, w którego wcielił się uhonorowany nagrodą za pierwszoplanową rolę męską na festiwalu w Cannes Timothy Spall.

Rafał Glapiak

 

EN
A story centred on impressions rather than a conventional plot, this film explores the life of William Turner, the English painter and master of light, portrayed by Timothy Spall, who was awarded Best Actor at the Cannes Film Festival for his performance.

„The sun is God” – these words are attributed to Joseph Mallord William Turner, the English painter who lived at the turn of the 18th and 19th centuries, renowned for his landscapes that foreshadowed Impressionism and his seascapes, most notably The Fighting Temeraire from 1839. The same focus on light and nature permeates the film dedicated to this remarkable artist.

In Mike Leigh’s MR. TURNER (2014) – largely thanks to cinematographer Dick Pope, whose work earned him a nomination for the Golden Frog Award at the Camerimage Festival – light takes centre stage, just as the titular character seeks to separate it from darkness, making it the essence of his art. Although this is a biographical film focusing on the last quarter of the master painter’s life, there is little in the way of a conventional narrative structure.

Despite its two-and-a-half-hour runtime, not much happens in MR. TURNER. While the protagonist frequently returns from his travels abroad, we never see these journeys unfold. Leigh paints a portrait of Turner – played by Cannes-award winner Timothy Spall – as a man wholly dedicated to his craft, with the results of his work far more intriguing than his personal affairs.

These moments shape the image of a man who is both aloof and taciturn (though he does a fair amount of grunting), yet still craves connection with others: from his father and housekeeper to the landlady of a guesthouse, with whom he ultimately falls in love.

The director does show the artist interacting with others – quite the opposite. There are plenty of these encounters, all laced with subtle humour. For example, when asked what he’s been working on, Turner replies, „A maritime theme”. These moments shape the image of a man who is both aloof and taciturn (though he does a fair amount of grunting) yet still craves connection with others. This desire for connection is evident in his interactions with his father, housekeeper, and even the landlady of a guesthouse with whom he ultimately falls in love.

A story centred on impressions rather than a conventional plot, this film explores the life of William Turner, the English painter and master of light, portrayed by Timothy Spall, who was awarded Best Actor at the Cannes Film Festival for his performance.

Kadry

Jeszcze dziś

Mlody chłopak na balu, ma na sobie elegancki garnitur. 12:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Jippie No More! W domu dziadka Williama trwają przygotowania do wielkiego wesela. 16-letni Jippie, brat panny młodej, szykuje się do muzycznego występu, a w międzyczasie zakochuje się w nowo po...
Dwójka mężczyzn w salonie. 12:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Punkty zwrotne Wciągająca, przemyślana historia, nieoczekiwane zwroty akcji, rosnące z każdą minutą napięcie przeplatane czarnym humorem to znaki rozpoznawcze Punktów zwrotnych.
Kadr z bajki przedstawiający myszkę grającą na fortepianie. 12:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Felek i Tola ratują las Sympatyczna para leśnych przyjaciół, lis Felek i zajączka Tola, bierze sprawy w swoje łapki, kiedy w tajemniczych okolicznościach znika ich bliski sąsiad, puchacz Henio, a ponad...
Kadr z bajki, scena z łazienki i zbliżenie na pralkę robiącą pranie. 13:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Niesamowite przygody skarpetek Nie każda zgubiona skarpetka wpada pod łóżko lub kanapę. Niektóre prowadzą zaskakujące życie – podróżują w czasie, trafiają na biegun północny albo nawet do Hollywood. Ich niesa...
Kadr z bajki, scena z windy a w niej młody chłopak a za nim dwójka dorosłych. 13:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Ben nie ma lekko 12-letni Ben uwielbia gotować, a tym bardziej jeść. Nigdy nie przeszkadzała mu jego waga, jednak gdy wszedł w okres dojrzewania, nagle stała się dla wszystkich problemem.
Indyjski przywódca duchowy wśród swoich wyznawców. 14:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia Wyjątkowe medytacyjne doświadczenie filmowe będące eksploracją filozofii XIV Dalajlamy.
Ranny mężczyzna w towarzystwie zakonnicy. 14:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Fenicki układ Nowy film Wesa Andersona realizowany na podstawie scenariusza, który napisał ze swoim wieloletnim współpracownikiem Romanem Coppolą. Historia pewnej rodziny i jej biznesu.
Ojciec i syn w tradycyjnych strojach społeczności argentyńskiej. 15:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Gaucho Gaucho Reżyserzy przenoszą nas do dzikich krajobrazów północno-zachodniej Argentyny, gdzie zagłębiamy się w życie gauchos, ludzi, którzy żyją z dala od współczesnego świata.
Trójka mężczyzn w podróży samochodem. 15:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Ostatnia podróż Film jest pełen wzruszających momentów. The Last Journey jest też hołdem dla nauczycieli i potwierdzenie tego, jak inspirujący i niezapomniani mogą być w naszym życiu.
mężczyzna na moście z książką w ręku. 16:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Szpiedzy Agent wywiadu, kiedy na jego ukochaną żonę, Kathryn padają oskarżenia o zdradę. George musi wybrać, czy być lojalnym wobec małżonki czy kraju.
Ranny mężczyzna w towarzystwie zakonnicy. 17:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Fenicki układ Nowy film Wesa Andersona realizowany na podstawie scenariusza, który napisał ze swoim wieloletnim współpracownikiem Romanem Coppolą. Historia pewnej rodziny i jej biznesu.
Matka opiekująca się synem. 17:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Mizerykordia Opowiadając o stracie i pożądaniu, ceniony reżyser tworzy wyjątkowe połączenie kryminału i czarnej komedii, które przypadnie do gustu wszystkim miłośnikom francuskiego kina.
Ojciec i syn w tradycyjnych strojach społeczności argentyńskiej. 18:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Gaucho Gaucho Reżyserzy przenoszą nas do dzikich krajobrazów północno-zachodniej Argentyny, gdzie zagłębiamy się w życie gauchos, ludzi, którzy żyją z dala od współczesnego świata.
Ranny mężczyzna w towarzystwie zakonnicy. 19:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Fenicki układ Nowy film Wesa Andersona realizowany na podstawie scenariusza, który napisał ze swoim wieloletnim współpracownikiem Romanem Coppolą. Historia pewnej rodziny i jej biznesu.
mężczyzna na moście z książką w ręku. 19:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Szpiedzy Agent wywiadu, kiedy na jego ukochaną żonę, Kathryn padają oskarżenia o zdradę. George musi wybrać, czy być lojalnym wobec małżonki czy kraju.
Kadr z pustkowia, para siedzi przy ognisku późną porą. 20:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Shambhala Pełne subtelności doświadczenie wykraczające poza szablonowe schematy narracyjne.
Zbliżenie na młodą osobę na ulicy. 21:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 To ja, Agnes Agnes pochodzi z Indonezji, jest trans kobieta i ułożyła sobie nowe życie w Holandii. Dni spędza na grze w badmintona z przyjaciółmi z queerowej społeczności oraz prowadzeniu do...
Rozmowa kobiety z synem. 21:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Ukryty motyw Wciągający, mroczny thriller, który trzyma w napięciu do ostatniej minuty. To gęsta od emocji opowieść o pragnieniu zemsty silniejszym niż sprawiedliwość.
Gramy!
Mike Hollingsworth X Bojack Horseman
reż. Mike Hollingsworth
nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące