Edukacja – Kino Muza
Wiemy, co gramy

Edukacja

Plansza 21 edycji festiwalu filmów dokumentalnych.

AKADEMIA DOKUMENTALNA W KINIE MUZA

Przed nami święto kino dokumentalnego dla młodzieży. Zapraszamy grupy szkolne do udziału w Festiwalu Millennium Docs Against Gravity w Kinie Muza!

W programie tegorocznej edycji Festiwalu MDAG w Poznaniu po raz pierwszy znalazło się sześć projekcji filmowych, którym towarzyszyć będą spotkania edukacyjne dedykowane młodzieży szkolnej – prelekcje i dyskusje prowadzone przez zaproszone osoby eksperckie. Z ich pomocą pogłębimy ważne, aktualne tematy poruszane przez współczesne kino dokumentalne.

Nauczyciele, dzięki którym klasy skorzystają z festiwalowego programu otrzymają specjalnie przygotowane materiały edukacyjne mające na celu wsparcie dalszej pracy z filmem w szkole.

Program jest objęty rekomendacją merytoryczną redakcji magazynów „Newsweek Psychologia Dziecka” i „Newsweek Psychologia Nastolatka”.

Klasę można zapisać na dowolną liczbę spotkań, wysyłając zgłoszenie przez formularz online: https://forms.office.com/e/PxJGgQJZZ8

Koszt biletu grupowego dla osoby uczniowskiej wynosi 14 zł. Płatność pobierana będzie w kasie kina przed seansem.

Wybrane filmy pozwalają zrozumieć charakter zmian społecznych i kulturowych, które wpływają obecnie na życia młodych ludzi, rozbudzają ciekawość wobec mechanizmów rządzących współczesnym światem i zachęcają do przyjęcia aktywnej postawy w życiu społecznym. Zapraszamy!

 

PROGRAM:

10.05.2024 r. (piątek) | godz. 11:00 | “TO OD ZAWSZE JA” | Reż. Julie Bezzera Madsen | Dania 2023 | 72 min.
+ Prelekcja i dyskusja (ok. 45 min.)

Sugerowana grupa wiekowa: 14+

Obszary tematyczne: tożsamość płciowa, dysforia płciowa, niebinarność, psychologia, empatia, wsparcie

Opis filmu: Max i Bastian nie utożsamiają się z płcią przypisaną im przy urodzeniu. Max mówi, że jest transpłciowym chłopcem. Bastian często utożsamia się z płcią żeńską. Przyjmowane blokery hormonów pozwalają im zyskać na czasie i podjąć przemyślaną decyzję o tym, jak ich ciało zostanie ukształtowane w okresie dojrzewania. Czy można zaufać sobie, gdy wszystko ciągle się zmienia? Skutki terapii hormonalnej są nieodwracalne. Jak dowiedzieć się, kim się jest, gdy człowiek jest w trakcie największej zmiany w swoim życiu? Jak osoby rówieśnicze mogą być wsparciem w trudnym procesie odkrywania i uzgadniania płci? Jaką rolę pełni pomoc rodziny i szkoły? Czym jest płeć, niebinarność i jak ją zrozumieć?

Osoba ekspercka: AGNIESZKA PIXIE FRĄCZEK | terapeuta Gestalt, prowadzi praktykę własną w Poznaniu. Ukończyła czteroletnie Centrum Counsellingu Gestalt w Krakowie. Jednym z jej najważniejszych kierunków działania jest praca terapeutyczna i rozwojowa z osobami LGBTQIA+. Jako terapeuta związana z poznańskim Stowarzyszeniem Grupa Stonewall, gdzie prowadzi grupy wsparcia oraz konsultacje indywidualne. Ukończyła roczne szkolenie w londyńskiej Pink Therapy, szkolącej od wielu lat osoby pracujące terapeutycznie w obrębie różnorodności genderowych, seksualnych i relacyjnych.

 

13.05.2024 r. (poniedziałek) | godz. 11:00 | “LAS” | Reż. Lidia Duda | Polska, Czechy 2024 | 84 min.
+ Prelekcja i dyskusja (ok. 45 min.)

Sugerowana grupa wiekowa: 14+

Obszary tematyczne: etyka globalna, uchodźstwo, prawa człowieka, psychologia, proaktywna postawa w życiu społecznym

Opis filmu: Asia i Marek po studiach kupili stary dom tuż przy wschodniej granicy Polski – w Puszczy Białowieskiej, najstarszym lesie Europy. To ich mały raj – miejsce, w którym ich dzieci miały bezpiecznie dorastać z dala od problemów współczesnego świata. Dla Marysi, Ignacego i Franka las jest drugim domem, oswojonym i niebudzącym lęku. Ale pewnego dnia wielka polityka puka do drzwi domu, las się zmienia. Pojawiają się w nim Obcy, Inni, Uchodźcy – niechciani i w Polsce, i w Białorusi. Wielka polityka zapukała do drzwi ich domu i już nic nie było takie, jak kiedyś. Kim są Uchodźcy przybywający do naszego kraju? Jak możemy ich zrozumieć? Czy możemy pomóc? Kim jest osoba uchodźcza? Jak możemy pomóc?

Osoba ekspercka: KRYSTIAN KARCZ | nauczyciel etyki, filozofii, wiedzy o społeczeństwie i edukacji dla bezpieczeństwa. Założyciel grup: największy wirtualny pokój filozofujących nauczycieli - "Nauczyciele filozofii i etyki" oraz "Klub Małych Wielkich Filozofów". Prowadzi popularny na Facebooku i Instagramie fanpage "Uczę filozofować". Współautor książki "Filozofuj z dziećmi 2", popularyzator filozofii, filozofowania oraz nowoczesnych metod nauczania. Oficjalny ambasador studiów filozoficznych na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

 

14.05.2024 r. (wtorek) | godz. 11:00 | “NIE CHCEMY INNEJ ZIEMI” | Reż. Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor | Palestyna, Norwegia 2024 | 96 min.
+ Prelekcja i dyskusja (ok. 45 min.)

Sugerowana grupa wiekowa: 15+

Obszary tematyczne: historia, konflikty zbrojne, prawa człowieka, proaktywna postawa w życiu społecznym

Uwaga! Film dokumentalny zawiera rzeczywiste sceny przedstawiające przemoc względem ludności cywilnej

Opis filmu: Adra, prawnik i dziennikarz, który urodził się i wychował w Masafer Yatta na Zachodnim Brzegu, którego mieszkańcy toczą prawną batalię o zachowanie swojej wioski, oraz Yuval Abraham, żydowski dziennikarz, tworzą duet. Ich pierwsze spotkanie udowodniło, jak bardzo ich sytuacja różni się od siebie, choć żyją przecież w tym samym kraju. Ten palestyńsko-izraelski filmowy kolektyw nagrywał wydarzenia w wiosce przez pięć lat. Każdego dnia starają się pomóc mieszkańcom Masafer Yatta i opowiedzieć światu o ich tragedii. Na ekranie widzimy ich codzienność, która naznaczona jest niesprawiedliwością i upokorzeniami. Jak film i poznanie historii mogą pozwolić nam poznać szerszy kontekst konfliktu izraelsko-palestyńskiego i myśleć o pokoju?

Osoba ekspercka: dr MACIEJ PIETRZAK | filmoznawca, adiunkt w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Badacz filmu jako nośnika pamięci kulturowej ze szczególnym uwzględnieniem stosunków polsko-żydowskich. Autor rozprawy doktorskiej poświęconej filmowym obrazom Marca 1968 roku. Popularyzator wiedzy o filmie m.in. jako prelegent Dyskusyjnych Klubów Filmowych oraz twórca scenariuszy lekcji dla nauczycieli.

 

15.05.2024 r. (środa) | godz. 11:00 | “COPA 71” | Reż. James Erskine, Rachel Ramsey | Wielka Brytania 2023 | 90 min.
+ Prelekcja i dyskusja (ok. 45 min.)

Sugerowana grupa wiekowa: 12+

Obszary tematyczne: herstoria, pamięć, dyskryminacja, sportowa rywalizacja

Opis filmu: Mistrzostwa świata kobiet w piłce nożnej po raz pierwszy zostały zorganizowane przez FIFA w 1991 roku. To wydarzenie postrzegamy jako oficjalny początek nowej ery w historii sportu, ale czy słusznie? 20 lat wcześniej odbył się w Meksyku pierwszy turniej zespołów kobiecych, który został wymazany z kart historii. Fakt, że zdecydowana większość fanów piłki nożnej nie wie nic o Copa 71 świadczy o tym, jak niewygodnym wydarzeniem była dla władz światowego futbolu. Film odkrywa przed nami bogactwo archiwalnych materiałów dotyczących turnieju nazywanego Pucharem Świata Kobiet. Mecze na słynnym stadionie Azteca zgromadziły 100 000 widzów, a zawodniczki traktowane były przez media jak gwiazdy rocka. Za produkcję filmu odpowiadają między innymi Venus i Serena Williams.

Osoba ekspercka: dr AGNIESZKA JANKOWIAK-MAIK | nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie, doktorka nauk humanistycznych, publicystka i aktywistka edukacyjna, znana w sieci jako Babka od histy. Autorka książki “Historia, której nie było”. Laureatka XIV edycji Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”, „Medalu Wolności Słowa” Grand Press w kategorii „Obywatel(ka)” oraz tytułu Wielkopolski Nauczyciel Roku 2021. Absolwentka International Visitor Leadership Program. Wiceprezeska Fundacji Muzeum Historii Kobiet. Promotorka nowoczesnych metod nauczania, społeczeństwa obywatelskiego i kobiecej strony historii.

 

16.05.2024 r. (czwartek) | godz. 11:00 | “JESSZILLA” | Reż. Emily Sheskin | USA 2023 | 89 min.
+ Prelekcja i dyskusja (ok. 45 min.)

Sugerowana grupa wiekowa: 12+

Obszary tematyczne: psychologia, równouprawnienie, rozwój jednostki, odwaga, relacje z najbliższymi, sport

Opis filmu: Mieszkająca w New Jersey Jesselyn Silva to trzykrotna mistrzyni w kategorii juniorów w boksie. Jej celem jest olimpijski medal. Ojciec stara się wspierać marzenia córki. Niestety Jesselyn będzie musiała zmierzyć się wkrótce z dużo bardziej groźnym przeciwnikiem niż rywalki na ringu. Film jest poruszającą opowieścią o dorastaniu, która udowadnia, jak ważny w zdobyciu sukcesu jest drugi człowiek, który pomaga w odnalezieniu w sobie siły i wiary w zwycięstwo. Co to znaczy odnieść sukces? Czy płeć, pochodzenie, kolor skóry wpływają na szanse w sporcie i w życiu? Czy dziś nadal funkcjonują stereotypy dotyczące dziewczyn zawodowo uprawiających sport?

Osoba ekspercka: MICHALINA MRUCZYK | psycholożka, nauczycielka, edukatorka seksualna. Współautorka książki "Ocenianie zachowania. Jak robić to lepiej?". Konsultantka książek dla młodzieży. Prowadzi działania psychoedukacyjne i zajęcia na Uniwersytecie SWPS. Szkoli nauczycielki i nauczycieli w zakresie edukacji seksualnej, empatycznej komunikacji oraz tworzenia restoratywnej kultury szkoły. Na co dzień pracuje w poznańskim liceum Spark Academy, gdzie koordynuje działania na rzecz rozwoju społeczno-emocjonalnego i budowania odporności psychicznej licealistów i licealistek.

 

17.05.2024 r. (piątek) | godz. 11:00 | “EFEKT YOUTUBE’A” | Reż. Alex Winter | USA 2022 | 99 min.
+ Prelekcja i dyskusja (ok. 45 min.)

Sugerowana grupa wiekowa: 14+

Obszary tematyczne: media, popkultura, krytyczne odczytanie przekazów medialnych, dobre praktyki w internecie

Opis filmu: Historia YouTube’a jest zarówno inspiracją, jak i przestrogą. Założony w 2005 roku YouTube szybko stał się jedną z najpotężniejszych internetowych platform umożliwiających demokratyczne upublicznianie filmów w internecie i wkrótce… maszynką do zarabiania pieniędzy. Obecnie jest drugą – po Google – najpopularniejszą witryną i ma ogromny wpływ na kulturę oraz społeczeństwo. Zapewniając łatwy i szybki dostęp do wiadomości czy rozrywki, jest również źródłem dezinformacji. Film pokazuje blaski i cienie serwisu oraz to, jak korzystanie z niego zmieniło nasze życie i myślenie. Jak mądrze korzystać z tego serwisu i z innych mediów społecznościowych? Co musimy wiedzieć, aby ustrzec się przed manipulacjami?

Osoba ekspercka: DAWID ŁASIŃSKI | dyplomowany nauczyciel chemii w Zespole Szkół im gen. Dezyderego Chłapowskiego w Bolechowie. Twórca postaci/marki osobistej Pana Belfra – nauczyciela z Internetów. Laureat nagród: POP Science 2022, Twórca Roku 2021, Digital Shaper 2020, finalista konkursu Nauczyciel Roku 2019 i honorowy członek LISTY100 – listy osób, które w wybitny sposób przyczyniły się do rozwoju kompetencji cyfrowych Polaków. Twórca autorskich kursów i szkoleń związanych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w edukacji i budowaniem marki osobistej.

 

Plansza przedstawia zdjęcia osób eksperckich z edukacji filmu dokumentalnego.

nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące