Duma i uprzedzenie – Kino Muza
Wiemy, co gramy
Pride & Prejudice

Duma i uprzedzenie

Kadr na twarz kobiety, za nią widać mężczyznę.
reż. Joe Wright
Wielka Brytania, Francja, USA
2005
127’

W repertuarze

13.11 czwartek
Plakat przedstawia dwa kadry z filmu, na pierwszym kobietę a z nią mężczyzna, na drugim kadrze durze drzewo na łące.

W tym roku DUMA I UPRZEDZENIE (2005) w reżyserii Joe Wrighta świętuje swoje dwudziestolecie. W czasie premiery film spotkał się z różnym odbiorem, niemniej dziś obrósł kultem wśród fanów, o czym mogą świadczyć huczne obchody tej rocznicy w Wielkiej Brytanii w postaci specjalnych kinowych pokazów cieszących się ogromną popularnością.
My postanawiamy dołączyć się do tej celebracji, zwłaszcza, że okazje są aż dwie! W tym roku przypadają również 250 urodziny samej autorki powieści – Jane Austen.

W latach dziewięćdziesiątych można zauważyć wybuch zjawiska nazwanego „Austenmanią”. Wszystko za sprawą udanych adaptacji: filmowej ROZWAŻNEJ I ROMANTYCZNEJ (1995) oraz serialowej DUMY I UPRZEDZENIA (1995).
Niejako wskrzesić fascynację twórczością Austen postanowił debiutujący wówczas reżyser Joe Wright. Jednakże zerwał on z filmową estetyką kina dziedzictwa tożsamą z adaptacjami klasyków brytyjskiej literatury. Zamiast skupić się na pieczołowitym odwzorowaniu realiów danych czasów, zwrócił uwagę przede wszystkim na postaci, a zwłaszcza na Elizabeth Bennet. To z jej perspektywy obcujemy z wykreowaną przez twórców rzeczywistością, pełną odartych ścian, strug deszczu czy majestatycznych klifów. Choć estetyka może bardziej przywodzić na myśl namiętne powieści sióstr Bronte, to jednak reżyser uchwycił esencję dowcipnej i uszczypliwej prozy panny Austen i być może to niecodzienne podejście sprawiło, że film zachwyca i inspiruje nowe pokolenia fanów do sięgnięcia po twórczość Jane Austen.

Życiową misją Pani Bennet (Brenda Blethyn) jest korzystne wydanie jej pięciu córek za mąż. Tylko tak mogą uratować się przed ubóstwem, kiedy to z braku męskiego dziedzica ich rodzinny majątek ma przejąć antypatyczny kuzyn Pan Collins (Tom Hollander).  Tak się szczęśliwie składa, ze do sąsiedniego hrabstwa Netherfield wprowadza się zamożny i czarujący Pan Bingley (Simon Wood). Wraz z nim przyjeżdża jego najlepszy przyjaciel równie zamożny lecz o wiele mniej sympatyczny pan Darcy (pierwsza większa rola znanego z serialu SUKCESJA Matthew Macfadyena). Podczas gdy nieśmiała Jane (Rosamund Pike) zaczyna interesować się urzeczonym nią Panem Bingley’em, wygadana i błyskotliwa Elizabeth (pierwsza nominacja do Oscara Keiry Knightley) pała coraz większą niechęcią do dumnego Pana Darcy’ego. Ten ostatni zaś mimowolnie coraz bardziej zaczyna się interesować niepokorną panną Bennet.

 

EN

The 1990s saw the explosion of a phenomenon known as ‘Austenmania’. It was all sparked by successful adaptations: the film SENSE & SENSIBILITY (1995) and the television series PRIDE AND PREJUDICE (1995). Joe Wright, then a debut director, sought to revive interest in Austen’s work; however, he broke from the heritage-cinema aesthetic typical of literary adaptations. Rather than painstakingly recreating the period, he focused on character, particularly Elizabeth Bennet. It is through her perspective that we experience the world of the film: walls stripped bare, sheets of rain, and majestic cliffs. While the aesthetic may echo the passionate novels of the Brontë sisters, Wright captured the essence of Austen’s witty and acerbic prose with a fresh approach that continues to enchant and inspire new generations to explore her work.

Mrs Bennet (Brenda Blethyn) is on a mission to marry off her five daughters advantageously. Only in this way can they avoid poverty, as without a male heir, their family estate is set to pass to the disagreeable cousin, Mr Collins (Tom Hollander). Fortunately, the wealthy and charming Mr Bingley (Simon Woods) moves into the neighbouring county of Netherfield. Alongside him comes his friend, the equally wealthy but far less amiable Mr Darcy (Matthew Macfadyen, in his first major role since Succession). While the shy Jane (Rosamund Pike) becomes intrigued by the enchanted Mr Bingley, the outspoken and clever Elizabeth (Keira Knightley, in her first Oscar-nominated role) grows increasingly averse to the proud Mr Darcy – who, despite himself, finds his interest in the headstrong Miss Bennet steadily growing.

Nagrody
BAFTA Awards 2006
Nagroda dla reżysera
Evening Standard British Film Awards 2006
Nagroda dla komedii
Satellite 2007
Najlepsze kostiumy
Empire Awards 2006
Najlepszy film brytyjski

Kadry

Jeszcze dziś

Kobieta w ludowym stroju 14:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Harvest Ciemności kryją ziemię – przynajmniej przed wzrokiem obcych. Bo oświecenie nie jest potrzebne tej wiosce, funkcjonującej na własnych zasadach, poza czasem.
Życie dla początkujących - kadr 14:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Życie dla początkujących Debiut Podolskiego rzuca nowe światło na polskie kino wampiryczne. Oryginalne poczucie humoru w połączeniu z refleksją na temat kruchości życia i brakiem zgody na przemijanie.
Jedna bitwa po drugiej - kadr 15:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Jedna bitwa po drugiej Gdy po latach powraca ich śmiertelny wróg, grupa byłych rewolucjonistów jednoczy się, aby uratować córkę swego towarzysza.
Franz Kafka - kadr 16:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Franz Kafka To nie tylko portret literackiej ikony XX wieku, to opowieść o wrażliwym człowieku, którego lęki i dylematy mocno rezonują z dzisiejszym młodym pokoleniem.
Smashing Machine - kadr 16:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Smashing Machine Mistrz mieszanych sztuk walki Mark Kerr musi poradzić sobie z wewnętrznymi demonami i małżeńskim kryzysem, by być gotowym do walki o najważniejsze trofeum w karierze.
Bugonia - kadr 18:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Bugonia Yorgos Lanthimos jest wizjonerem kina, którego styl urzeka publiczność na całym świecie. Bugonia podąża za dwoma młodymi mężczyznami, którzy mają obsesję na punkcie spisków.
Ostatni Wiking - kadr 18:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Ostatni Wiking To szalona, pełna absurdu jazda bez trzymanki przez przeszłość, popękaną psychikę, braterską lojalność i świat, w którym logika przestała obowiązywać.
Springsteen: Ocal mnie od nicości - kadr 18:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Springsteen: Ocal mnie od nicości Kroniki tworzenia albumu Bruce’a Springsteena Nebraska. Ukazują one młodego muzyka u progu światowej kariery, z trudem godzącego presję sukcesu z duchami przeszłości.
Po polowaniu - kadr 20:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Po polowaniu Najnowsze dzieło Luki Guadagnino Po polowaniu to trzymający w napięciu dramat psychologiczny. Mroczny sekret z przeszłości Almy grozi ujawnieniem.
Franz Kafka - kadr 20:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Franz Kafka To nie tylko portret literackiej ikony XX wieku, to opowieść o wrażliwym człowieku, którego lęki i dylematy mocno rezonują z dzisiejszym młodym pokoleniem.
Życie dla początkujących - kadr 21:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Życie dla początkujących Debiut Podolskiego rzuca nowe światło na polskie kino wampiryczne. Oryginalne poczucie humoru w połączeniu z refleksją na temat kruchości życia i brakiem zgody na przemijanie.
Gramy!
Po polowaniu
reż. Luca Guadagnino
nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące