BABI JAR. KONTEKSTY | Pokaz Filmu Nagrodzonego


Już po raz drugi spośród filmów nominowanych do ogólnopolskiego Konkursu Głównego Jury MDAG w Poznaniu wyłoni tytuł, który najwierniej broni fundamentów wolności, walcząc w swoim dokumentalnym przekazie o godność i prawa człowieka. Zwycięzca otrzyma nagrodę w wysokości 3 tys. euro. Ogłoszenie wyników i wręczenie statuetki nastąpi w czwartek, 19. maja. Nagrodę Wolności ufundowało Miasto Poznań.
Jurorzy 19. Millennium Docs Against Gravity w Kinie Muza!
W tym roku nagrodę dla najlepszego filmu konkursu, czyli Nagrodę Wolności ufundowaną przez miasto Poznań przyznają:
- Sylwia Chutnik – pisarka, publicystka, działaczka społeczna
- Max Skorwider – Grafik, ilustrator, plakacista
- Paweł Łoziński – dokumentalista, autor Filmu balkonowego nagrodzonego na 18. MDAG
NAGRODA WOLNOŚCI Miasto Poznań przyznana!
Jury w składzie: Sylwia Chutnik, Max Skorwider i Paweł Łoziński JEDNOGŁOŚNIE nagrodzili film Siergieja Łoźnicy BABI JAR. KONTEKSTY.
Werdykt Jury:
29 i 30 września 1941 roku oddziały niemieckie tzw. Einsatzgruppe, w asyście dwóch batalionów policji ukraińskiej, zastrzeliły w wąwozie Babi Jar nieopodal Kijowa ponad 33 tysiące Żydów. Taki napis pojawia się dokładnie w połowie wstrząsającego dzieła znanego publiczności MDAG Siergieja Łoźnicy, który oparł swój film ponownie na unikalnych archiwaliach. Trudno jest pojąć ogrom barbarzyństwa i okoliczności tego zdarzenia. Dlatego dterrirugi człon tytułu filmu (Konteksty) jest tak ważny. Możemy zrozumieć to wydarzenie tylko przez zagłębienie się w tło wydarzeń na froncie wschodnim i ich ówczesne oraz późniejsze konteksty. Reżyser skomponował film z archiwaliów pochodzących z obu maszyn propagandowych: nazistowskiej i bolszewickiej oraz z zachowanych materiałów prywatnych. Widzimy przesuwającą się na wschód wojenną machinę niemiecką, która wywołuje masową ucieczkę Armii Radzieckiej i niepokoje społeczne, w tym pogrom Żydów we Lwowie udokumentowany niemiecką kamerą. Od 1943 roku kierunek marszu się zmienia. Armia Radziecka przejmuje inicjatywę i wyzwala te same miasta i wsie. Precyzyjnie odrestaurowane materiały filmowe hipnotyzują i skłaniają do refleksji na temat konsekwencji oglądanych wydarzeń i sposobu ich wizualnej reprezentacji. Detale oglądanych obrazów i świadectwa, które krzyczą z ekranu, stają się jednym z kontekstów tej tragedii.