Ptaki – Kino Muza
Wiemy, co gramy
The Birds

Ptaki

Ptaki - okładka
reż. Alfred Hitchcock
Wielka Brytania
1963
119’
Ptaki - okładka

„Moim najlepszym sposobem na radzenie sobie z jakimś lękiem jest nakręcenie filmu o nim”, wyznał mistrz suspensu. Ten kultowy tytuł – przewrotnie – zaszczepił jednak w wielu widzach fobię przed skrzydlatymi stworzeniami. Rozsmakowujący się w czarnym humorze Alfred Hitchcock zapewne miał z tego powodu beztroską satysfakcję.

Melanie Daniels przybywa do nadmorskiego miasteczka Bodega Bay, gotowa zawalczyć o uczucia intrygującego nieznajomego, którego spotkała wcześniej w sklepie zoologicznym w San Francisco. Co może stanąć na przeszkodzie zdeterminowanej w uwodzicielskiej walce kobiecie? Jest tego sporo: zazdrosna o syna matka „kastrująca”, dawna ukochana Mitcha, małomiasteczkowa mentalność. Wszystko traci jednak znaczenie w obliczu nagłej manifestacji sił natury symbolizowanych przez atakujące ptaki. Idylliczna, wakacyjna sceneria ustępuje miejsca śmiercionośnej inwazji. Natarciu towarzyszy pogłębiona psychologia bohaterów wykreowanych przez gwiazdorską obsadę: charyzmatyczną Tippi Hedren, Roda Taylora i nestorkę aktorstwa Jessicę Tandy.

Poszczególne sekwencje na długi czas zapadają w pamięć kinomanów – od zbliżenia na ofiarę z wydziobanymi oczami przez ucieczkę dzieci ze szkoły do kulminacji suspensu w scenie, w której za plecami nieświadomej Melanie gromadzą się agresywne ptaki. Odczytania dzieła sięgają apokaliptycznej wizji świata, freudowskiego Kompleksu Edypa, totalitarnych kontekstów, a w końcu zakorzenionej w patriarchalnej kulturze zemsty na niezależnej i świadomej swych atutów kobiecie, która przez dłuższy czas żyła niczym kanarek „w złotej klatce”.

Hitchcockowski ptak staje się symbolem ludzkiego gniewu, frustracji i lęków, ale przybiera też proekologiczną wymowę, ukazując odwet natury za niszczycielską działalność ludzkości. Obraz na motywach opowiadania Daphne du Maurier był jednym z pierwszych przedstawicieli nurtu w kinie katastroficznym ukazujących zagrożenie dla człowieka ze strony niebezpiecznych zwierząt, co wybrzmiało później w SZCZĘKACH Stevena Spielberga czy ROJU Irwina Allena.

Paula Apanowicz

EN
‘The only way to get rid of my fears is to make films about them‘, confessed the master of suspense. The iconic title – ironically – implanted a phobia of winged creatures in many viewers. Alfred Hitchcock, who savoured black humour, must have had a carefree satisfaction from this.

Melanie Daniels arrives in the seaside town of Bodega Bay, ready to wrestle for the affections of an intriguing stranger she met earlier in a San Francisco pet shop. What could stand in the way of a woman determined to seduce? There’s plenty: a ‘castrating‘ mother jealous of her son, Mitch’s former sweetheart, and a small-town mentality. Everything loses its meaning, however, in the face of a sudden manifestation of the forces of nature symbolised by attacking birds. The idyllic holiday scenery gives way to a deadly invasion. The attack is followed by the in-depth psychological portrait of the characters created by an all-star cast: the charismatic Tippi Hedren, Rod Taylor, and the doyenne of acting Jessica Tandy.

Individual sequences are memorable for cinemagoers – from the close-up of the victim with pecked-out eyes through the children’s escape from school to the suspenseful climax where aggressive birds gather behind the unaware Melanie.

Interpretations of the work reach apocalyptic visions of the world, the Freudian Oedipus complex, totalitarian contexts, and revenge, rooted in a patriarchal culture, on an independent and self-aware woman who has long lived like a canary in a golden cage.

Hitchcock’s film depicts birds as a symbol of human anger, frustration, and fear, while also conveying an ecological message about nature’s response to mankind’s destructive actions. Based on a short story by Daphne du Maurier, this movie was one of the first to showcase the theme of humans facing threats from dangerous animals, a concept later seen in Steven Spielberg’s JAWS and Irwin Allen’s ROY.

Kadry

Jeszcze dziś

Kadr z bajki, scena z łazienki i zbliżenie na pralkę robiącą pranie. 13:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Niesamowite przygody skarpetek Nie każda zgubiona skarpetka wpada pod łóżko lub kanapę. Niektóre prowadzą zaskakujące życie – podróżują w czasie, trafiają na biegun północny albo nawet do Hollywood. Ich niesa...
Kadr z bajki, scena z windy a w niej młody chłopak a za nim dwójka dorosłych. 13:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Ben nie ma lekko 12-letni Ben uwielbia gotować, a tym bardziej jeść. Nigdy nie przeszkadzała mu jego waga, jednak gdy wszedł w okres dojrzewania, nagle stała się dla wszystkich problemem.
Indyjski przywódca duchowy wśród swoich wyznawców. 14:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia Wyjątkowe medytacyjne doświadczenie filmowe będące eksploracją filozofii XIV Dalajlamy.
Ranny mężczyzna w towarzystwie zakonnicy. 14:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Fenicki układ Nowy film Wesa Andersona realizowany na podstawie scenariusza, który napisał ze swoim wieloletnim współpracownikiem Romanem Coppolą. Historia pewnej rodziny i jej biznesu.
Ojciec i syn w tradycyjnych strojach społeczności argentyńskiej. 15:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Gaucho Gaucho Reżyserzy przenoszą nas do dzikich krajobrazów północno-zachodniej Argentyny, gdzie zagłębiamy się w życie gauchos, ludzi, którzy żyją z dala od współczesnego świata.
Trójka mężczyzn w podróży samochodem. 15:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Ostatnia podróż Film jest pełen wzruszających momentów. The Last Journey jest też hołdem dla nauczycieli i potwierdzenie tego, jak inspirujący i niezapomniani mogą być w naszym życiu.
mężczyzna na moście z książką w ręku. 16:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Szpiedzy Agent wywiadu, kiedy na jego ukochaną żonę, Kathryn padają oskarżenia o zdradę. George musi wybrać, czy być lojalnym wobec małżonki czy kraju.
Ranny mężczyzna w towarzystwie zakonnicy. 17:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Fenicki układ Nowy film Wesa Andersona realizowany na podstawie scenariusza, który napisał ze swoim wieloletnim współpracownikiem Romanem Coppolą. Historia pewnej rodziny i jej biznesu.
Matka opiekująca się synem. 17:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Mizerykordia Opowiadając o stracie i pożądaniu, ceniony reżyser tworzy wyjątkowe połączenie kryminału i czarnej komedii, które przypadnie do gustu wszystkim miłośnikom francuskiego kina.
Ojciec i syn w tradycyjnych strojach społeczności argentyńskiej. 18:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Gaucho Gaucho Reżyserzy przenoszą nas do dzikich krajobrazów północno-zachodniej Argentyny, gdzie zagłębiamy się w życie gauchos, ludzi, którzy żyją z dala od współczesnego świata.
Ranny mężczyzna w towarzystwie zakonnicy. 19:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Fenicki układ Nowy film Wesa Andersona realizowany na podstawie scenariusza, który napisał ze swoim wieloletnim współpracownikiem Romanem Coppolą. Historia pewnej rodziny i jej biznesu.
mężczyzna na moście z książką w ręku. 19:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Szpiedzy Agent wywiadu, kiedy na jego ukochaną żonę, Kathryn padają oskarżenia o zdradę. George musi wybrać, czy być lojalnym wobec małżonki czy kraju.
Kadr z pustkowia, para siedzi przy ognisku późną porą. 20:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Shambhala Pełne subtelności doświadczenie wykraczające poza szablonowe schematy narracyjne.
Zbliżenie na młodą osobę na ulicy. 21:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 To ja, Agnes Agnes pochodzi z Indonezji, jest trans kobieta i ułożyła sobie nowe życie w Holandii. Dni spędza na grze w badmintona z przyjaciółmi z queerowej społeczności oraz prowadzeniu do...
Rozmowa kobiety z synem. 21:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Ukryty motyw Wciągający, mroczny thriller, który trzyma w napięciu do ostatniej minuty. To gęsta od emocji opowieść o pragnieniu zemsty silniejszym niż sprawiedliwość.
Gramy!
Szpiedzy
reż. Steven Soderbergh
nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące