British, Yes Indeed – Kino Muza
Wiemy, co gramy
DKF Kamera

British, Yes Indeed

28.11.2023
Kadr na twarz kobiety, za nią widać mężczyznę.

Czy mamy na sali jesieniary i jesieniarzy? Jeżeli tak, to weźcie koniecznie herbatkę i kocyk, bowiem naszym przepisem na listopadową szarugę za oknem jest brytyjskie kino kostiumowe! Przed Wami listopadowy cykl DKF Kamera: BRITISH, YES INDEED.

Przeniesiemy się do osnutej sentymentem i melancholią Wielkiej Brytanii, której obraz kreowało kino dziedzictwa (heritage films). Nurt prężnie rozwijający się w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku, często brał na tapetę dzieła zaliczane do kanonu brytyjskiej literatury. Twórcy z niesamowitą pieczołowitością oraz dbałością o scenografię i kostiumy, odmalowywali realia brytyjskiej socjety. Forma wydaje się archaiczna, jednakże nie dajmy się zwieść! Pod frakami i czepkami nierzadko skrywają się komentarze społeczne, które i dziś mogą prowokować do dyskusji, chociażby o nierówności płciowej i roli kobiet w społeczeństwie.

Na początek przyjrzymy się zawirowaniom uczuciowym między kamerdynerem, granym przez Anthony’ego Hopkinsa i ochmistrzynią, graną przez Emmę Thompson, w dziele jednego z wiodących przedstawicieli kina dziedzictwa Jamesa Ivorego - OKRUCHY DNIA (1993).
Później przeniesiemy się do uniwersum adaptacji Jane Austen - czołowej pisarki kanonu brytyjskiej literatury, autorki znanej z ciętego dowcipu i przenikliwej obserwacji ludzkich charakterów. Najpierw będziemy towarzyszyć w doli niedoli pannom Daschwood – bohaterkom filmu Anga Lee ROZWAŻNA I ROMANTYCZNA (1995). W tej produkcji znów spotkamy się z jedną z nadrzędnych aktorek kina dziedzictwa – Emmą Thompson, która nie tylko zagrała główną rolę, ale i jest autorką scenariusza.
Na koniec spotkamy się z dekonstrukcją kina dziedzictwa i innym spojrzeniem na adaptację w wykonaniu Joe Wrighta. DUMA I UPRZEDZENIE (2005), adaptacja najpopularniejszej powieści Jane Austen — nazywana często jesiennym comfort movie —  dała pierwszą nominację do Oscara zaledwie dwudziestoletniej wtedy Keirze Knightley i była początkiem ekranowej kariery Matthew Macfadyena, aktora najlepiej znanego z roli Toma w serialu ,SUKCESJA.

Czy kino dziedzictwa ma dzisiaj rację bytu? Czy bohaterki Jane Austen można nazwać feministkami? Czy oglądanie pięknych ludzi w kostiumach jest skutecznym antidotum na jesienną chandrę?

Tematów do dyskusji na pewno nie zabraknie, także herbatki w dłoń i widzimy się w kinie!

Bilety: 16 zł | Nie przyjmujemy rezerwacji.

PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW

Logo Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące