Zabij to i wyjedź z tego miasta – Kino Muza
Wiemy, co gramy
KILL IT AND LEAVE THIS TOWN

Zabij to i wyjedź z tego miasta

Zabij to i wyjedź z tego miasta - okładka
reż. Mariusz Wilczyński
Polska
2020
86’
Zabij to i wyjedź z tego miasta - okładka

Animacja Mariusza Wilczyńskiego to dużo więcej niż film: to 14 lat życia poświęconych na realizację tego niesamowitego, osobistego projektu. To przyprawiająca o dreszcze podróż w przeszłość własną i kraju, wywoływanie duchów ludzi i miejsc, terapeutyczna opowieść o rodzinie i wzruszający hołd dla przyjaźni. Ten pełnometrażowy debiut pierwszego polskiego twórcy animacji, któremu retrospektywę zorganizowało prestiżowe nowojorskie Museum of Modern Art (MoMa), zrodził się z potrzeby zrozumienia, wybaczenia i miłości. Film Wilczyńskiego wskrzesza dzieciństwo z całym jego bagażem udręk i zachwytów, przywołuje tych, którzy odeszli, by dać im nowe życie. Zanurzony w przywołanych z pamięci detalach, barwach, dialogach, dźwiękach, sytuacjach, głosach, Zabij to i wyjedź z tego miasta staje się kroniką PRL-owskiego dzieciństwa i młodości przeżytej w czasach transformacji, opowieścią o zmieniającej się Polsce, o szarzyźnie nieoczekiwanie nabierającej rumieńców.

Poetycki, surrealny, przede wszystkim jednak nostalgiczny i pełen empatii dla wszystkiego, co przemijające, ułomne i ulotne, Zabij to i wyjedź z tego miasta działa niczym magiczne zaklęcie mające moc przenoszenia w czasie. Ta podróż będzie dla każdego widza głęboko poruszającym, intymnym doświadczeniem.

Jednym z głównych bohaterów filmu jest muzyka: fenomenalne, brzmiące niesłychanie współcześnie utwory Tadeusza Nalepy i zespołu Breakout nadają animacji bluesowy, niespieszny rytm. Głos Nalepy, bliskiego przyjaciela Wilczyńskiego rozbrzmiewa tu zresztą nie tylko w piosenkach. Film powstał bowiem także z potrzeby kontynuowania trwającej wiele dekad, przerwanej przez śmierć muzyka rozmowy. Bliscy wciąż w nas żyją, wciąż słyszymy głosy tych, którzy byli przed nami – sugeruje reżyser, ze szczególną uwagą wsłuchujący się w opowieść naznaczonego przez wojnę pokolenia swoich rodziców.

Głos prasy

To intrygujące, trudne i warte oglądania kino
Filmaster
Surowy, intensywny, niczym ze snu. Realizm miesza się tu z oniryzmem
The Guardian
Surrealistyczny film Wilczyńskiego jest jedyny w swoim rodzaju. To nie tylko osobista podróż autora – to wspomnienia całego społeczeństwa, które dorastało w czasach komunistycznego reżimu
Cineuropa
Potrafi mocno zaboleć. Olśniewająco osobisty, czuły i wyjątkowo nowatorski. Imponuje wizualnie niczym industrialna twórczość Davida Lyncha
ScreenDaily
Młodzi widzowie odnajdą się w tym mrocznym świecie wyjętym z komiksów i gier, a starsi zanurzą się i rozmarzą w tej sentymentalnej podróży po Polsce lat 70-tych
The Hollywood Reporter
Czysty filmowy eskapizm
Indiewire
Czuły, delikatny, a jednocześnie mroczny film, który w swojej wyjątkowości nie przypomina niczego innego
Cartoon Brew
Ma w sobie wielką dawkę miłości – do życia, bliskich, lubych, do zwierząt, rodziców i samego kina. Ten film rozdziera serce
Vogue

Zwiastun

Nagrody
Annecy International Animated Film Festival 2020
Nagroda dla reżysera
Ottawa International Animation Festival 2020
Najlepsza animacja
Festiwal polskich filmów fabularnych w Gdyni 2020
Najlepszy film
Gramy!
Strefa interesów
reż. Jonathan Glazer
nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące