Obcy. Ósmy pasażer Nostromo


Wersja reżyserska
Towarowy statek kosmiczny z potężnym ładunkiem rudy powraca na Ziemię, siedmioosobowa załoga pozostaje w stanie śpiączki. Kiedy komputer pokładowy rejestruje sygnał SOS z pobliskiej planetoidy, wybudza załogę i kieruje tam statek. Okazuje się, że sygnał pochodzi z obcego pojazdu kosmicznego, w którym astronauci znajdują szczątki rozerwanego wybuchem kosmity. Porucznik Ripley odczytuje odebrany przez Nostromo sygnał jako głos ostrzeżenia, ale jest już za późno. Jeden z członków załogi miał kontakt z obcą formą życia, która w jego organizmie przedostała się na ziemski statek i po kolei eliminuje astronautów. Jedynie Ripley może mu stawić czoło, ale szybko przekonuje się, że ma do czynienia z przeciwnikiem tyleż bezwzględnym, co inteligentnym.
Łącząc w Obcym – 8 pasażerze Nostromo elementy science fiction i filmu grozy, Ridley Scott stworzył podwaliny nowego nurtu s.f., stawiającego nie tyle na jasne perspektywy postępu technicznego, ile na atmosferę lęku przed nieznanym. Inspirowany plastyczną wizją szwajcarskiego artysty H.R. Gigera, który na potrzeby filmu stworzył cztery formy życia postaci Obcego (zespół, do którego należał Szwajcar, otrzymał Oscara za efekty specjalne), reżyser zręcznie operuje uczuciami zagrożenia i klaustrofobii, na styku brawurowych efektów specjalnych i tradycyjnych technik filmowych buduje specyficzną, gęstą atmosferę, unikając – jak długo można – pokazywania krwiożerczego napastnika.