Konkurs Międzynarodowy VI: Pętla czasu


Konkurs Międzynarodowy zaprasza w tym roku do obejrzenia sześciu programów składających się z 36 tytułów pochodzących łącznie z 23 krajów. Zespół selekcyjny obejrzał ponad 2000 zgłoszeń i dyskutował godzinami, by wybrać najlepsze i najbardziej intrygujące filmy do ostatecznej selekcji.
Podczas oglądania setek zgłoszeń zawsze można zwrócić uwagę na pewne wyróżniające się trendy – drobne nowości fabularne, wizualne niespodzianki czy powracający język filmowy, a krótki format filmowy ma niezwykłą moc przewidywania zmian we współczesnym kinie. Ten rok charakteryzuje się eseistycznym podejściem formatu dokumentalnego, który stara się analizować obecną globalną sytuację. Komentarz wizualny jest wzmocniony przez słowa lektora, jakby same obrazy nie wystarczały, by opowiedzieć historie i podzielić się obawami. Poczucie zagubienia sprawia, że twórcy mają desperacką potrzebę rekonstrukcji świata, który zdaje się rozpadać. Po momentach stagnacji następuje silna chęć podniesienia głosu, zadawania pytań i wnikliwego zastanowienia się nad trudnymi tematami.
W jednym z filmów konkursowych, ciemność rozjaśnia się nierówno i nieoczekiwanie. Obraz jest nieostry, lecz pojawia się możliwość, by dostrzec i spróbować oswoić się z niepewnością. Ten zestaw konkursowy zdecydowanie stara się wychwytywać to, co trudno dostrzegalne. Prezentując aktualne trendy filmowe, selekcja Konkursu Międzynarodowego nadal jest w stanie zachować różnorodność form, języka filmowego i pomysłów, które zaskakują programerów i które, mamy nadzieję, spodobają się widzom tak bardzo jak nam.
Konkurs Międzynarodowy VI: Pętla czasu
Czekaj chwilę, znowu tu jesteśmy? Historia, która lubi się powtarzać. Po raz kolejny doświadczamy tej samej rutyny, która może być nieznośnie frustrująca ale może też uśmierzyć ból niepewności. Patrzenie w przeszłość może okazać się zbyt nostalgiczne ale nie martw się – nadchodzi kino, które daje niesamowitą możliwość aktualizowania minionych wydarzeń i patrzenia tam gdzie się nie powinno.
Golden Jubilee
W trzecim filmie z serii prac na temat pamięci, diaspory i dekolonizacji, Sanzgiri próbuje odtworzyć krajobrazy Curchorem w indyjskim stanie Goa. Porusza kwestie kolonializmu i neokolonializmu poprzez pryzmat lokalnego ducha znanego jako Devchar i ponownie rozważa pojęcia wolności, utraty i odbudowy.
Stany Zjednoczone / 2021/ Dokument, eksperyment / 19’ / Reżyser: Suneil Sanzgiri
Uninhabited
Eksperymentalny film krótkometrażowy, który śledzi emocjonalne scenariusze, których może doświadczać pewna kobieta w ostatnich chwilach życia.
Chile / 2021 / Animacja / 7’ / Reżyser: Camila Donoso Astudillo
81 Meters
Wiosna 2021. Kinoman zaprasza na kameralną wycieczkę po ostatnich kinach studyjnych Łotwy, którym udało się przetrwać. Esej dokumentalny filmowany na taśmie 8mm otwiera drzwi do kin studyjnych w prawdopodobnie najtrudniejszym czasie w całej historii fizycznych sal kinowych. Są niedostępne dla publiczności, jednak zdają się żyć własnym życiem.
Łotwa / 2021 / Dokument / 14’ / Reżyser: Janis Abele
Curupira and the Machine of the Destiny
Sfilmowany w 2021 roku na drogach autostrady BR-319 – Transamazoniki, oraz w miasteczku Realidade na południu Amazonii, Curupira e a máquina do destino to spotkanie pomiędzy Curupira, queerowym diabłem który chroni lasy Brazylii oraz wcieleniem ducha Iracemy, 14-letniej prostytutki.
Francja, Brazylia / 2021 / Fabuła / 25’ / Reżyser: Janaina Wagner
What Dying Feels Like
Mysz recytuje wspomnienia z dzieciństwa w sterylnym salonie. Fragmenty alienującej przeszłości tworzą portret ludzkiego życia. Poczucie straty przenika atmosferę, a ona sama jest rozdarta między byciem człowiekiem, a byciem myszą, pomiędzy byciem żywą, a byciem w symulacji.
Holandia / 2021 / Animacja / 9’ / Reżyser: Philip Ullman
Mulika
Afronauta wyłania się z wraku statku kosmicznego w kraterze wulkanicznym Mount Nyiragongo i schodzi do miasta poniżej. Spotykając ludzi współczesnej Gomy, zaczyna rozumieć co musi zrobić by zmienić przyszłość swoich ludzi.
Kongo / 2021 / Fabuła / 14’ / Reżyser: Maisha Maene