Wiemy, co gramy
MENU
Stranger Than Paradise

Inaczej niż w raju

reż. Jim Jarmusch
USA, RFN
1984
89’
W repertuarze
07.12 wtorek
18:00 Sala 1 Kup bilet Kup bilet

Drugi film w dorobku Jima Jarmuscha, ikony amerykańskiego kina niezależnego. Pierwszą jego część nakręcił na resztkach taśmy, które Wimowi Wendersowi pozostały po realizacji jednego z jego amerykańskich filmów, pozostałe dwie – dwa lata później. W tym filmie odnajdujemy już wszystkie charakterystyczne cechy jego filmowego pisma. Tworzy kino ascetyczne, minimalistyczne, unikające gwiazd (choć w późniejszej twórczości będą od tego odstępstwa), tłumu statystów, nagłych zwrotów akcji, feerii efektów specjalnych. Bohaterowie Inaczej niż w raju, a także innych jego filmów, to zazwyczaj ludzie żyjący na poboczu, wyalienowani, ale pogodni, postępujący według własnych reguł, wyznający swoistą hierarchię wartości, na swój sposób szczęśliwi. To kino obezwładniające prostotą i szczerością wypowiedzi.

Film składa się z trzech części. Eva, szesnastolatka z Węgier, przyjeżdża do Stanów Zjednoczonych, do ciotki mieszkającej w Cleveland, ale na jedną noc ma się zatrzymać u mieszkającego w Nowym Jorku kuzyna Beli. Jednak jej pobyt, ku niezadowoleniu gospodarza, przedłuża się do 10 dni. Tu poznaje Eddiego. Rok później Willie i Eddie, oszukując w pokera, wygrywają większą sumę pieniędzy. Postanawiają odwiedzić Evę i jadą do Cleveland. Spędzają tam kilka zimowych dni. Postanawiają wrócić i porwać Evę na Florydę, do raju, w któ nikt z nich jeszcze nie był. Na Florydzie wszystko układa się źle – Willie i Eddie przegrywają wszystkie pieniądze na wyścigach psów. Eva rozczarowana przyjaciółmi wychodzi i przez przypadek zdobywa dużo pieniędzy. Decyduje się wrócić do Europy. Eddie i Willie odgrywają się na wyścigach konnych. Jadą na lotnisko, by przeszkodzić Evie w realizacji planu.

Zwiastun
Nagrody
Cannes 1984
Najlepszy film
Sundance Film Festival 1985
Najlepszy dramat
Faro Island Film Festival 1984
Najlepszy film
Grand Prix de l'UCC 1986
Najlepszy film
Kinema Junpo Awards 1987
Najlepszy film międzynarodowy
Locarno International Film Festival 1984
Nagroda dla reżysera
Satellite Awards 2007
Najlepsza klasyka
Jeszcze dziś
15:15 SALA 1 Bo we mnie jest seks Lata 60. Przed ekranami czarno-białych odbiorników zasiadają miliony Polaków. I nagle ktoś przykuwa ich wzrok. To Kalina, pierwsza seksbomba PRL-u, zwana polską Marilyn Monroe.
17:00 SALA 1 Bo we mnie jest seks Lata 60. Przed ekranami czarno-białych odbiorników zasiadają miliony Polaków. I nagle ktoś przykuwa ich wzrok. To Kalina, pierwsza seksbomba PRL-u, zwana polską Marilyn Monroe.
17:15 SALA 1 Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun Wes Anderson, w filmie Kurier francuski przenosi na ekran zbiór opowiadań publikowanych w amerykańskim magazynie ukazującym się w fikcyjnym dwudziestowiecznym mieście we Francji.
17:30 SALA 1 Wszystko zostaje w rodzinie Pełen zwrotów akcji rodzinny dramat o cenie życiowych kompromisów. Ekranizacja głośnej powieści cenionego włoskiego pisarza Domenico Starnone.
19:15 SALA 1 Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun Wes Anderson, w filmie Kurier francuski przenosi na ekran zbiór opowiadań publikowanych w amerykańskim magazynie ukazującym się w fikcyjnym dwudziestowiecznym mieście we Francji.
19:30 SALA 1 Przystanek Ziemia Debiutująca ukraińska reżyserka Kateryna Hornostaj przedstawia głęboko osobistą, zjawiskową i poetyczną opowieść o odkrywaniu siebie i cierpliwości, jakiej to wymaga.
20:00 SALA 1 Dom Gucci Oto dziedzictwo, za które warto zabić. Nazwisko uważane za synonim bogactwa i stylu, władzy i namiętności. Nazwisko z podręczników historii. Ale będące również przekleństwem.
21:30 SALA 1 Dom Gucci Oto dziedzictwo, za które warto zabić. Nazwisko uważane za synonim bogactwa i stylu, władzy i namiętności. Nazwisko z podręczników historii. Ale będące również przekleństwem.
21:45 SALA 1 Wszystkie nasze strachy Oparty na prawdziwych wydarzeniach z życia barwnej i łączącej skrajności postaci Daniela Rycharskiego –  zaanagażowanego katolika walczącego o odnowę duchową swojej społeczności...
Gramy!

wszystkie nasze strachy

reż. Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt