Animator bez selekcji – Filmy międzynarodowe POKAZ 2


ANIMATOR BEZ SELEKCJI: Filmy międzynarodowe – pokaz 2 (87 min.)
- OCCHIO, Giulia Falciani, Germany 2024
- TO ERR IS HUMAN, Tristan Bouillon-Perron, France 2024
- To the Mars and Back, Chanya Hetayothin, Thailand 2024
- Dissociation, Hugo Livet, France 2024
- Recordari, Carolina Cruz Chile 2024
- Whose Woods Are These, Kate Nartker, United States 2024
- Impossible Maladies, Stefano Tambellini, Alice Tambellini, Italy 2023
- Aquatic, Shiva Sadegh, Asadi, IR Iran 2024
- Fish River Anthology, Veera Lamminpää, Finland 2024
- BREED, Yiyang Sun, Estonia 2024
- How A River Is Born, Luma Flôres, Brazil 2025
- La Eterna Búsqueda del Quién, Raquel Salome Velasquez, Colombia 2024
- Yasuke the African Samurai, Scott Palazzo, United States 2024
Międzynarodowy Konkurs Filmów Krótkometrażowy | 7.06 | Kino Muza, sala nr 1 | 19.00
OCCHIO, Giulia Falciani, Germany 2024
Ważny narząd zmysłowy, oko, zostaje uszkodzony. Wyczerpujący proces leczenia zabiera nas w wewnętrzną podróż pełną bólu, kruchości i psychicznego niepokoju, w której nawet przesądy i czary zdają się mieć wpływ na powrót do zdrowia.
TO ERR IS HUMAN, Tristan Bouillon-Perron, France 2024
Dwa komputery całe dnie wymieniają dane, aż jeden z nich wpada na niecodzienny pomysł: wysyła dowcip! Czy to zwarcie, błąd oprogramowania? Ta anomalia stopniowo przekształca ich przewodowe połączenie w duchową więź, tworząc iskrę człowieczeństwa między dwoma robotami – słodką i upajającą – która może potencjalnie zniszczyć ich programowanie.
To the Mars and Back, Chanya Hetayothin, Thailand 2024
„To the Mars and Back” splata wydarzenia z teraźniejszości, przeszłości i przyszłości — od projektów kosmicznych, przez odkrycia planet, aż po eksperymenty z bombą atomową. Mikrokosmos niesporczaków miesza się z cząstkami nuklearnymi. Film odzwierciedla ludzkie starania i nadzieję na przetrwanie w świecie postępu naukowego i cichego konfliktu.
Dissociation, Hugo Livet, France 2024
W świecie pozbawionym ludzi zwyczajne przedmioty ożywają, czerpiąc siły z natury, by przekroczyć swoją statyczną egzystencję. Granice między rzeczywistością a wirtualnością zacierają się, jakby sam sztuczny świat dążył do nowej autentyczności. Łącząc rzeczywiste nagrania, skany 3D i efekty specjalne, „Dissociation” bada delikatne napięcie między prawdą a iluzją, technologią a naturą. Film stawia pytania o nasz niepokój wobec sztuczności, ukazując jednocześnie piękno, które pojawia się, gdy to, co sztuczne, staje się narzędziem łączności. Dzięki surrealistycznym i kontemplacyjnym obrazom film na nowo definiuje to, co znajome, zapraszając widza do zaakceptowania niejednoznaczności świata, w którym znane granice cicho zniknęły.
Recordari, Carolina Cruz Chile 2024
Santiago, Chile, 1985 rok. Camila i Paula, obie mają po 7 lat, są sąsiadkami i najlepszymi przyjaciółkami. Żyjąc pomiędzy słodyczą a goryczą, ich życie – podobnie jak życie ich rodzin i całej okolicy – kształtowane jest przez grozę wojskowej dyktatury Pinocheta.
Whose Woods Are These, Kate Nartker, United States 2024
Stworzony klatka po klatce z ponad 150 metrów tkaniny, ten krótkometrażowy film animowany na nowo opowiada o tajemniczym zaginięciu praprapraprababki reżyserki – Julianny Hofrichter. W 1841 roku Julianna opuściła swój dom w Wielkim Bagnie północno-zachodniego Ohio, by zbierać orzeszniki, i nigdy nie wróciła. W filmie podąża ona za znakami utkanymi w krajobrazie, odnajdując ukojenie i głęboką więź z dziką naturą. Dzięki teksturowanym obrazom i poetyckiej wizualnej narracji, film zaprasza widzów do refleksji nad pamięcią, przemianą i nićmi łączącymi rodzinę z miejscem.
Impossible Maladies, Stefano Tambellini, Alice Tambellini, Italy 2023
Na swoim wózku Doktor Rabarbaro i jego asystent Tosse podróżują od domu do domu, by leczyć absurdalne choroby za pomocą pomysłowych lekarstw.
Aquatic, Shiva Sadegh, Asadi, IR Iran 2024
Kobieta ze zdolnością do rodzenia morskich stworzeń jest wyzyskiwana dla celów komercyjnych.
Fish River Anthology, Veera Lamminpää, Finland 2024
Supermarket zbliża się do godziny zamknięcia, a ostatni klienci stoją w kolejce do stoiska rybnego. Ta udręczona chwila oczekiwania staje się okazją do egzystencjalnej refleksji – i do krótkiej piosenki.
BREED, Yiyang Sun, Estonia 2024
Niebo jest rozległe, dzicz nie ma granic. Samotny klon stoi na skraju świata. Rodzi tysiące nasion, które przemieniają się w motyle. Te flirtują i tańczą nad bańkami wodnymi. Zakochują się. „To historia o mamie-motylu, która zakochuje się w bańce wodnej i rodzi dzieci”.
How A River Is Born, Luma Flôres, Brazil 2025
Ayla budzi się w górzystym krajobrazie, otoczona wyłącznie roślinnością i rzeką. Kierowana ciekawością i chęcią poznania miejsca, wyrusza w podróż pełną odkryć i nurkowania. Odkrywając, gdzie się znajduje, jednocześnie odkrywa samą siebie.
La Eterna Búsqueda del Quién, Raquel Salome Velasquez, Colombia 2024
„La eterna búsqueda del quién” bada tożsamość i żałobę poprzez fuzję technik, takich jak animacja cyfrowa, olej na szkle i techniki mieszane. Poprzez monolog odbywa się introspekcyjna podróż, będąca refleksją nad stratą i osobistą przemianą.
Yasuke the African Samurai, Scott Palazzo, United States 2024
„Yasuke the African Samurai” opowiada historię pierwszego w historii zagranicznego samuraja, który żył i walczył w XVI-wiecznej Japonii. Wyrwany z ojczystej Afryki, Yasuke wspiął się po szczeblach feudalnej hierarchii, stając się elitarnym żołnierzem i bliskim przyjacielem jednego z możnowładców. Film, zrealizowany przy użyciu technik animacji dotykowej i tradycyjnej, przybliża zapomnianą historię. Przedstawia jedną z wersji udokumentowanej przeszłości XVI wieku, choć istnieją inne, które zarówno potwierdzają, jak i podważają tę interpretację.