Wiemy, co gramy
Fabian oder der Gang vor die Hunde

FABIAN ALBO ŚWIAT SCHODZI NA PSY

FABIAN ALBO ŚWIAT SCHODZI NA PSY - okładka
reż. Dominik Graf
Niemcy
2021
186’

W repertuarze

FABIAN ALBO ŚWIAT SCHODZI NA PSY - okładka

Powieść Ericha Kästnera Fabian. Historia pewnego moralisty ukazała się w 1931 roku okrojona przez ówczesną cenzurę. Oryginalny tekst książki udało się zrekonstruować i wydać Svenowi Hanuschkowi w 2013 roku i stał się on podstawą scenariusza filmu Dominka Grafa. Tytułowy bohater jest filologiem, który pracuje jako specjalista od reklamy w berlińskiej firmie tytoniowej. Wolny czas spędza w barach, kawiarniach i nocnych lokalach, wśród upadłych kobiet, niespełnionych artystów i wszelkiej maści społecznych wyrzutków, jakich można było spotkać w Republice Weimarskiej w złotych latach 20. i 30. Jedynym wyjątkiem wśród tej grupy jest Labude, przyjaciel korzystający bez skrupułów z ojcowskiego majątku, który z pasją pracuje nad rozprawą habilitacyjną o Lessingu. Życiowym mottem Fabiana jest dystans do świata i ludzi, obojętność wobec pokusy, jaką jest dążenie do osiągnięcia wysokiej pozycji społecznej lub towarzyskiej czy majątku. Ta dekadencka postawa będzie miała swoje konsekwencje: zwolnienie z pracy, rozstanie z ukochaną, śmierć przyjaciela, a w końcu tragiczny finał własnej egzystencji.

Film Dominika Grafa, choć kręcony na podstawie historycznej książki, nie jest filmem kostiumowym, raczej współczesnym obrazem, którego bohaterowie lubią zaglądać do sklepów vintage. Jest ponadczasową opowieścią o powtarzającej się co jakiś czas historii i o tych samych emocjach, które niezmiennie towarzyszą społecznym procesom. Widać to także w filmowej formie, na którą składają się czarno-białe zdjęcia, archiwalne materiały, fragmenty starych, niemych filmów, ujęcia zrealizowanie na ziarnistej ośmiomilimetrowej taśmie czy wreszcie w najnowszej technologii HD. Jest też film Grafa hołdem złożonym Berlinowi oraz jego niezwykłej i ciągle uwodzicielskiej, dekadenckiej atmosferze.

Zwiastun

Jeszcze dziś

Benedetta - kadr 16:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Benedetta Nowy film jednego z największych skandalistów światowego kina, wybuchowa mieszanka historycznej opowieści, erotycznego thrillera i kina religijnego feminizmu.
C'MON C'MON - kadr 16:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 C'MON C'MON Uważny, ciepły, skupiony wokół najważniejszych relacji C’mon C’mon działa terapeutycznie: uczy wzajemnej troski, okazywania emocji, zszywania naderwanych więzi.
Sing 2 - kadr 17:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Sing 2 Aby wystąpić w teatrze Crystal, Buster Moon i jego ekipa muszą odnaleźć i przekonać legendę rocka do powrotu na scenę.
Hazardzista - kadr 18:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Hazardzista Martin Scorsese przedstawia: Oscar Isaac w znakomitej, magnetyzującej roli w odurzającym, gęstym, pełnym napięcia, które niemal rozsadza ekran thrillerze!
Spencer - kadr 19:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Spencer W bożonarodzeniowy weekend księżna Diana podejmuje decyzję o rozwodzie z księciem Karolem.
(Nie)długo i szczęśliwie - kadr 19:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 (Nie)długo i szczęśliwie Bohaterami filmu są cztery małżeństwa, które dowiadują się, że ich śluby były nieważne, bo zostały udzielone przez osobę podszywającą się pod księdza.
C'MON C'MON - kadr 21:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 C'MON C'MON Uważny, ciepły, skupiony wokół najważniejszych relacji C’mon C’mon działa terapeutycznie: uczy wzajemnej troski, okazywania emocji, zszywania naderwanych więzi.
Hazardzista - kadr 21:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Hazardzista Martin Scorsese przedstawia: Oscar Isaac w znakomitej, magnetyzującej roli w odurzającym, gęstym, pełnym napięcia, które niemal rozsadza ekran thrillerze!
Gramy!
Zło nie istnieje
reż. Mohammad Rasoulof