Wiemy, co gramy

Drive my car

Drive my car - okładka
reż. Ryûsuke Hamaguchi
Japonia
2021
179’
Drive my car - okładka

W zaledwie kilka miesięcy od światowej premiery Drive My Car stał się już filmowym fenomenem, który podbija świat. Trzy nagrody na Festiwalu w Cannes, w tym za najlepszy scenariusz, Złoty Glob dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, niemal pewny Oscar dla najlepszego filmu międzynarodowego oraz nominacja w głównej kategorii – to tylko kilka z wielu laurów, jakie ten poruszający, misterny dramat zdobył do tej pory. Film Ryūsuke Hamaguchiego to mistrzowska ekranizacja opowiadania Harukiego Murakamiego z tomu Mężczyźni bez kobiet. Japoński reżyser zabiera nas w filmową przejażdżkę legendarnym czerwonym Saabem 900 Turbo, podczas której nie ogranicza się do doskonałego przekładu na język kina tajemniczej, uwodzicielskiej aury książek Murakamiego. Hamaguchi rozwija zaczerpniętą z nich historię, tworząc na jej bazie własną opowieść o sekretach, zdradzie, wychodzeniu z życiowych ról, i o mężczyźnie, który kogoś stracił.

Yūsuke (Hidetoshi Nishijima) jest aktorem i reżyserem teatralnym, a jego żona, Oto (Reika Krishima), telewizyjną scenarzystką, która lubi opowiadać historie także w łóżku – choć te scenariusze ocenzurowałaby każda stacja. Łącząca ich więź wydaje się głęboka – do momentu gdy Oto niespodziewanie umiera, pozostawiając po sobie wiele tajemnic. Pogrążony w smutku Yūsuke  wyjeżdża do Hiroszimy, by tam reżyserować w teatrze Wujaszka Wanię, w którym główną rolę dostaje młody aktor, Kōji (Masaki Okada). Kōji znał Oto i zna odpowiedzi na dręczące męża pytania. Czy jednak Yūsuke zdobędzie się na konfrontację z mężczyzną, z którym być może zdradzała go żona? Jej obecność jest w pięknym, łagodnym, melancholijnym filmie stale wyczuwalna: Yūsuke puszcza bowiem w aucie kasety z czytanymi przez nią fragmentami Wujaszka Wani. Za kierownicą jego dopieszczonego Saaba siada wynajęta przez teatr szoferka, Misaki (Tōko Miura), której milczenie skrywa wspomnienie dawnej tragedii. Prowadzone przez nią auto staje się konfesjonałem dla wszystkich bohaterów, a poczynione w nim wyznania przyniosą nie tylko ulgę i spokój, ale także pozwolą stworzyć samotnikom nowe więzi.

Hamaguchi z zachwytem przygląda się życiu, w którym ludzkie losy krzyżują się, plączą i prostują, jak boczne drogi, miejskie ulice i estakady autostrad. Choć Drive My Car wiezie potężny emocjonalny ładunek, to reżyser trzyma kierownicę tak pewną ręką, że – jak mawia główny bohater – prawie nie czujemy grawitacji. Opowiadający z niebywałą lekkością o samotności i traumie, pełen czułości dla swoich kruchych bohaterów, pozwalający im doświadczyć bliskości, którą i my czujemy się obdarowani, Ryūsuke Hamaguchi wyrasta nie tylko na godnego następcę japońskich mistrzów pokroju Ozu, ale i na jednego z najważniejszych artystów światowego kina.

Głos prasy

Przemyślana, wzruszająca, pełna wybojów podróż
RogerEbert.com
Drive My Car uzdrawia i pociesza
RogerEbert.com
Niezwykły film. Wciągające i wzniosłe doświadczenie
The Guardian
Delikatny, uszyty z subtelności dramat o budujących nas spotkaniach i życiowych więziach
The New York Times
Wyrafinowany, nieskazitelny i wybitnie nakręcony film
Variety
Piękny, głęboki film o godzeniu się z przeszłością
The Telegraph
Film nieskończenie fascynujący, taki, który można analizować godzinami
Little White Lies
Hamaguchi stworzył wielowarstwowy majstersztyk
The Playlist
Bezbłędny scenariusz, którego pozazdrości mu każdy pisarz na świecie
The Playlist

Zwiastun

Nagrody
Cannesl 2021
Nagroda dla reżysera
Złote Globy
Najlepszy film nieanglojęzyczny
Chicago International Film Festival 2021
Najlepszy film międzynarodowy
Gotham Awards 2021
Najlepszy film międzynarodowy
Denver International Film Festival 2021
Najlepszy film
Asia Pacific Screen Awards 2021
Najlepszy film oraz scenariusz
Indiana Film Journalists Association, US 2021
Najlepszy film nieanglojęzyczny
Indiewire Critics' Poll 2021
Najlepszy film międzynarodowy oraz scenariusz

Jeszcze dziś

Śubuk - kadr 14:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Śubuk Historia  matki autystycznego chłopca, której walka z biurokracją oraz ludzką bezdusznością doprowadziły do istotnych zmian w polskim systemie edukacji.
Pięć diabłów - kadr 15:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Pięć diabłów To prawdziwa uczta dla zmysłów. Film Léi Mysius to wysmakowane wizualnie, oszałamiające i szalone love story, które niespodziewanie pobudza także nasze powonienie.
Kociarze - kadr 15:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Kociarze Kociarze to w efekcie wspaniały film na trudne czasy – podnoszący na duchu, dający nadzieję, wzruszający i udowadniający, że opieka nad kotem może przynieść nieoczekiwane skutki.
Śubuk - kadr 16:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Śubuk Historia  matki autystycznego chłopca, której walka z biurokracją oraz ludzką bezdusznością doprowadziły do istotnych zmian w polskim systemie edukacji.
Słoń - kadr 16:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Słoń Bartek prowadzi małe gospodarstwo na Podhalu. Kiedy opuścił ich ojciec, jego matka się załamała, wówczas to on musiał zostać głową rodziny.
Kobieta na dachu - kadr 17:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Kobieta na dachu Poruszający film stworzony przez kobiety, opowiadający historię sześćdziesięcioletniej położnej Miry, która nieoczekiwanie dokonuje napadu na bank.
Moonage daydream - kadr 18:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Moonage daydream Geniusz Davida Bowiego, jednego z najbardziej wpływowych artystów naszych czasów.
Nitram - kadr 18:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Nitram Thriller psychologiczny z domieszką czarnego humoru i szczyptą surrealizmu – ekscentryczne, zwodnicze kino, precyzyjnie zmierzające do mocnego finału.
Aftersun - kadr 19:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Aftersun Jedno z największych olśnień tegorocznych festiwali, pokazywany i nagradzany od Cannes aż do Toronto. Czuły, zabawny, wzruszający i chwytający za serce film.
Biały szum - kadr 20:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Biały szum Zabawny, przerażający, liryczny, absurdalny, a zarazem zwyczajny i apokaliptyczny Biały szum opowiada o wysiłkach współczesnej amerykańskiej rodziny.
Kobieta na dachu - kadr 20:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Kobieta na dachu Poruszający film stworzony przez kobiety, opowiadający historię sześćdziesięcioletniej położnej Miry, która nieoczekiwanie dokonuje napadu na bank.
Do ostatniej kości - kadr 21:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Do ostatniej kości Opowieść o pierwszej miłości między Maren, młodą kobietą, uczącą się, jak przetrwać na marginesie społeczeństwa, a Lee, porywczym wyrzutkiem i włóczęgą.
Gramy!
Na pełny etat
reż. Éric Gravel