Double feature: XTRO – AVALON – Kino Muza
Wiemy, co gramy

Double feature: XTRO - AVALON

Double feature: XTRO - AVALON - okładka
reż. Harry Bromley Davenport, Michael J. Murphy
Wielka Brytania

170’
Double feature: XTRO - AVALON - okładka

Lektor na żywo

Xtro – Najbardziej szalony z szalonych brytyjskich filmów ery VHS. Dość powiedzieć, że główny bohater, Sam, przykładny mąż i ojciec, zostaje porwany przez kosmitów, wraca po trzech latach, by zasiać nasiona, z których wyrasta pół-człowiek, pół-obcy, który atakuje i zapładnia znalezioną przypadkiem kobietę, a ta rodzi… dorosłego Sama, który wraca do swojej rodziny. A to dopiero pierwsze dwadzieścia minut filmu.

Niskobudżetowy XTRO nie cieszył się wielką estymą wśród krytyków, ale szybko znalazł swoją widownię, gdy trafił na wypożyczalniane półki. Fani horroru docenili nie tylko praktyczne efekty specjalne, ale też wyjątkowo nihilistyczną wymowę i dziwaczne pomysły scenariuszowe, które często były interpretowane jako odniesienia do dzieł H.P. Lovecrafta. Analityczne zapędy widzów szybko ukrócił jednak reżyser, Harry Bromley Davenport, przyznając w jednym z wywiadów z rozbrajającą szczerością, że zarówno on, jak i pozostali scenarzyści raczyli się podczas pracy różnymi substancjami odurzającymi, a do scenariusza wrzucali wszystko, co akurat przyszło im do głowy.

Efektem jest przeklęty, unurzany w narkotycznym śnie zły brat bliźniak E.T., o którym długo nie zapomnicie.

Davenport nakręcił dwie kontynuacje XTRO. Żadna z nich nie ma nic wspólnego z oryginałem. Może to i lepiej.

Avalon – Na pewnym etapie życia chciał nakręcić własną wersję CONANA BARBARZYŃCY. Kiedy jednak okazuje się, że magiczne artefakty trzeba byłoby montować z narzędzi ukradzionych z działki, za scenografię mógłby co najwyżej robić pobliski las, w rolę piękności musiałaby wcielić się nastoletnia siostra kolegi, muzykę komponowałby kumpel, który przypadkiem ma w piwnicy keybord, a całość trzeba byłoby filmować kamerami z garażowej wyprzedaży, większość z nas rezygnuje. Może to nawet lepiej dla reszty świata.

O rezygnacji nie myślał jednak Michael J. Murphy, brytyjski reżyser, który na przestrzeni półwiecza nakręcił prawie trzydzieści filmów kosztujących łącznie mniej niż catering na planie przeciętnej produkcji Hollywoodzkiej. Jego najgorszy i najwspanialszy film, AVALON z 1989 roku, opowiada o dzielnym rycerzu, który ratuje śliczną dziewczynę i postanawia pomóc jej w uwolnieniu kochanka z rąk złej Morgany.

Bohaterowie udają się na misję, która jest równie efektowna jak grzybobranie, a widzom pozostaje jedynie oglądać tę pocieszną przygodę z wielkim uśmiechem na ustach.

Grzegorz Fortuna

EN
XTRO – The most absurd of the crazy British films from the VHS era. Suffice it to say the main character, Sam, a devoted husband and father, is abducted by aliens and returns after three years to plant seeds that grow into a half-human, half-alien creature. This creature attacks and impregnates an unsuspecting woman, who then gives birth to… an adult Sam, who returns to his family. And that’s just the first twenty minutes of the film.

The low-budget XTRO didn’t earn much respect from critics, but it quickly found its audience when it hit the rental shelves. Horror fans appreciated not only the practical special effects but also the uniquely nihilistic tone and bizarre script ideas, which were often interpreted as nods to the works of H.P. Lovecraft. However, the analytical tendencies of viewers were swiftly curtailed by the director, Harry Bromley Davenport, who candidly admitted in an interview that both he and the other screenwriters indulged in various mind-altering substances during production and threw everything they could think of into the script.

The result is a cursed, drug-soaked nightmare—a sinister twin of E.T. that you won’t forget any time soon. Davenport directed two sequels to XTRO, neither of which has anything to do with the original. Maybe that’s for the best.

AVALON – At one stage in his life, he wanted to film his version of CONAN THE BARBARIAN. However, when it turns out that magical artefacts would need to be cobbled together from tools stolen from a building site, the only set design available would be a nearby forest, the role of the beauty would have to be played by a friend’s teenage sister, the music would have to be composed by a mate who just happens to have a keyboard in his basement,  and the whole thing would have to be filmed with garage sale cameras, most of us give up. Maybe it’s even better for the rest of the world.

But Michael J. Murphy, the British director, had other ideas. Over half a century, he produced nearly thirty films at a total cost less than the catering budget on an average Hollywood set. His worst yet most magnificent film, AVALON, released in 1989, tells the story of a valiant knight who rescues a pretty girl and decides to help her free her lover from the clutches of the wicked evil Morgana.

The heroes go on a mission that is as full of action as mushrooming,  leaving viewers with little choice but to enjoy this charming adventure with broad smiles on their faces.

 

Kadry

Jeszcze dziś

Downton Abbey. Wielki finał - kadr 14:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Downton Abbey. Wielki finał W trzecim filmie znowu zobaczymy znanych nam dobrze mieszkańców zamku Highclere.
Kobieta na tle sklepiku rybnego. 14:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Bałtyk W samym sercu Łeby, wśród wiatru, soli i zapachu dymu, Miecia od czterech dekad prowadzi kultową wędzarnię ryb. To miejsce nie jest tylko biznesem – to jej żywioł.
Kadr filmu dokumentalnego z 22 edycji festiwalu filmów dokumentalnych. 14:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 One to One: John i Yoko Film laureata Oscara Kevina Mcdonalda zaskoczy i zachwyci nawet największych fanów Johna Lennona i Yoko Ono. Skupia się na ważnym okresie przemian w ich życiu.
Sirât - kadr 15:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Sirât Najbardziej wystrzałowy film tegorocznego festiwalu w Cannes, ojciec rozpaczliwie szuka córki na nielegalnych, pustynnych imprezach rave’owych w Maroku.
Para podczas nadmorskich wakacji. 16:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Państwo Rose Zapłon rywalizacji i urazów, który kryje się pod fasadą idealnej pary, wybucha, gdy zawodowe marzenia męża legły w gruzach.
Sorry, Baby - kadr 16:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Sorry, Baby Agnes (reżyserka Eva Victor), młoda wykładowczyni literatury, wrażliwa i dowcipna, próbuje powrócić do równowagi psychicznej po szokującej zdradzie ze strony osoby, której ufała.
Bliskie spotkania trzeciego stopnia - kadr 18:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Bliskie spotkania trzeciego stopnia Pokaz na taśmie 35 mm. W amerykańskim stanie Indiana mają miejsce tajemnicze zakłócenia elektryczne. Jeden z pracowników elektrowni ma zbadać ich przyczyny.
Downton Abbey. Wielki finał - kadr 18:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Downton Abbey. Wielki finał W trzecim filmie znowu zobaczymy znanych nam dobrze mieszkańców zamku Highclere.
Kobieta na tle sklepiku rybnego. 18:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Bałtyk W samym sercu Łeby, wśród wiatru, soli i zapachu dymu, Miecia od czterech dekad prowadzi kultową wędzarnię ryb. To miejsce nie jest tylko biznesem – to jej żywioł.
Rozmowa kobiety i mężczyzny na nowojorskiej ulicy, w tle żółta taksówka. 20:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Wybraniec Jedna z najgłośniejszych i najbardziej wyczekiwanych premier tego roku. Kochający zwycięstwa, władzę i wielkie pieniądze, wpływowy adwokat Roy trzęsie światem nowojorskich elit.
Sirât - kadr 20:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Sirât Najbardziej wystrzałowy film tegorocznego festiwalu w Cannes, ojciec rozpaczliwie szuka córki na nielegalnych, pustynnych imprezach rave’owych w Maroku.
Szeryf na ulicy amerykańskiego miasta w towarzystwie dwóch funkcjonariuszy. 20:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Eddington W miasteczku Eddington położonym w Nowym Meksyku w maju 2020 roku w trakcie pandemii dochodzi do konfliktu między szeryfem a burmistrzem. Konflikt eskaluje z dnia na dzień.
Gramy!
Kicia kocia ma braciszka
reż. Marta Stróżycka
nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące