CZŁOWIEK, KTÓRY PŁAKAŁ – Kino Muza
Wiemy, co gramy
The Man Who Cried

CZŁOWIEK, KTÓRY PŁAKAŁ

CZŁOWIEK, KTÓRY PŁAKAŁ - okładka
reż. Sally Potter
Francja, Wielka Brytania
2000
97’

W repertuarze

14.11 piątek
21:30 Sala 2
CZŁOWIEK, KTÓRY PŁAKAŁ - okładka

Autorskie spojrzenie na dekadencki Paryż lat 30. i losy migrantów różnych narodowości u progu II wojny światowej. Suzie (Christina Ricci) jest Żydówką z rosyjskiej wsi, która przed pogromami ucieka do Anglii – choć wsiadając na statek myślała, że zmierza do Ameryki. Dziewczyna nabywa nową tożsamość, gubi etniczność i akcent. Kilkanaście lat później, już jako chórzystka, trafia do Paryża, gdzie zatrudnia się w operze Felixa Perlmana (Harry Dean Stanton) i zaprzyjaźnia z Rosjanką Lolą (Cate Blanchett). Irytuje ją pyszałkowaty włoski śpiewak o nacjonalistycznych poglądach (John Turturro), za to z przystojnym Cyganem (Johnny Depp) nawiązuje romantyczną relację.
CZŁOWIEK, KTÓRY PŁAKAŁ ma renomę najbardziej przystępnego i klasycznie skrojonego z filmów Potter, ale w tej retro opowieści o utracie domu i korzeni łatwo dostrzec zwyczajową ambicję i pomysłowość reżyserki – a także echo jej wczesnego krótkiego metrażu THRILLER. Gwiazdorska obsada poprowadzona jest pewna ręką, a klimat przedwojennego Paryża odtworzony został z dużym smakiem (za zdjęcia odpowiadała legenda francuskiego kina Sacha Vierny, dla którego był to ostatni film w karierze).
Potter interesuje ideologiczna mieszanka wielkomiejskiej francuskości, imigranckiego poczucia wyobcowania, faszyzmu i antysemityzmu, która buzuje wśród pracowników opery i w paryskiej metropolii z coraz większą intensywnością. CZŁOWIEK, KTÓRY PŁAKAŁ jest również nieszablonową opowieścią o Holocauście i budowaniu własnego życia od nowa, a także pełną empatii feministyczną przypowieścią o dwóch kobietach, które dzieli podejście do życia, ale łączy bezwarunkowa przyjaźń.

 

EN

An auteur’s take on decadent 1930s Paris and the fate of migrants of many nations on the brink of the Second World War. Suzie (Christina Ricci), a Jewish girl from a Russian village, escapes the pogroms and flees to England. When she boarded the ship, she believed she was heading for America. She adopted a new identity, shedding her ethnicity and accent.
Years later, now a chorus singer, she finds herself in Paris, working at the opera run by Felix Perlman (Harry Dean Stanton) and befriending a fellow émigré, the vivacious Russian Lola (Cate Blanchett). She is irritated by a pompous Italian tenor with fascist sympathies (John Turturro). She also falls in love with a handsome Romani horseman (Johnny Depp).

THE MAN WHO CRIED is often seen as Sally Potter’s most accessible and classically structured film, yet beneath its lush, period-drama surface lie her signature ambition and inventiveness, as well as echoes of her early short THRILLER. The star-studded cast is directed with a sure hand, and pre-war Paris is recreated with exquisite detail and atmosphere, captured by the great Sacha Vierny, a legend of French cinema, for whom this was his final film.

Potter explores the volatile mix of French urban identity, immigrant alienation, fascism and antisemitism simmering both within the opera company and the wider city. THE MAN WHO CRIED is also an unconventional Holocaust narrative and a story of rebuilding one’s life from scratch, a profoundly empathetic, feminist fable about two women divided by temperament yet bound by unwavering friendship.

Kadry

Jeszcze dziś

Ostatni Wiking - kadr 14:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Ostatni Wiking To szalona, pełna absurdu jazda bez trzymanki przez przeszłość, popękaną psychikę, braterską lojalność i świat, w którym logika przestała obowiązywać.
Kobieta w ludowym stroju 14:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Harvest Ciemności kryją ziemię – przynajmniej przed wzrokiem obcych. Bo oświecenie nie jest potrzebne tej wiosce, funkcjonującej na własnych zasadach, poza czasem.
Cinema Paradiso - kadr 15:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Cinema Paradiso Ta ponadczasowa opowieść o przyjaźni, marzeniach, dorastaniu i wielkiej fascynacji X Muzą porwała serca widzów na całym świecie.
Springsteen: Ocal mnie od nicości - kadr 16:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Springsteen: Ocal mnie od nicości Kroniki tworzenia albumu Bruce’a Springsteena Nebraska. Ukazują one młodego muzyka u progu światowej kariery, z trudem godzącego presję sukcesu z duchami przeszłości.
Ostatni Wiking - kadr 17:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Ostatni Wiking To szalona, pełna absurdu jazda bez trzymanki przez przeszłość, popękaną psychikę, braterską lojalność i świat, w którym logika przestała obowiązywać.
Po polowaniu - kadr 18:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Po polowaniu Najnowsze dzieło Luki Guadagnino Po polowaniu to trzymający w napięciu dramat psychologiczny. Mroczny sekret z przeszłości Almy grozi ujawnieniem.
Smashing Machine - kadr 18:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Smashing Machine Mistrz mieszanych sztuk walki Mark Kerr musi poradzić sobie z wewnętrznymi demonami i małżeńskim kryzysem, by być gotowym do walki o najważniejsze trofeum w karierze.
Życie dla początkujących - kadr 19:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Życie dla początkujących Debiut Podolskiego rzuca nowe światło na polskie kino wampiryczne. Oryginalne poczucie humoru w połączeniu z refleksją na temat kruchości życia i brakiem zgody na przemijanie.
Franz Kafka - kadr 20:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Franz Kafka To nie tylko portret literackiej ikony XX wieku, to opowieść o wrażliwym człowieku, którego lęki i dylematy mocno rezonują z dzisiejszym młodym pokoleniem.
Po polowaniu - kadr 20:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Po polowaniu Najnowsze dzieło Luki Guadagnino Po polowaniu to trzymający w napięciu dramat psychologiczny. Mroczny sekret z przeszłości Almy grozi ujawnieniem.
Springsteen: Ocal mnie od nicości - kadr 21:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Springsteen: Ocal mnie od nicości Kroniki tworzenia albumu Bruce’a Springsteena Nebraska. Ukazują one młodego muzyka u progu światowej kariery, z trudem godzącego presję sukcesu z duchami przeszłości.
Gramy!
Duma i uprzedzenie
reż. Joe Wright
nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące