Wiemy, co gramy
MENU
ARAB BLUES

ARAB BLUES

reż. Manele Labidi
Francja, Tunezja
2019
88’

Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej? Komedia ”ARAB BLUES” przypomina, że powroty w rodzinne strony nie zawsze bywają łatwe. Tak jest w przypadku wychowanej we Francji Selmy, która postanawia wrócić do Tunezji, aby otworzyć gabinet psychoanalityczny. Na miejscu okazuje się jednak, że nie tylko nikt tam na nią nie czeka, ale jej zawód i styl życia nawet najbliższym krewnym wydają się cokolwiek podejrzane. Kulturowe różnice generują serię pomyłek i nieporozumień, które debiutująca reżyserka Manele Labidi ze swadą rozbraja humorem.

Niezależna, niezamężna, żyjąca na własnych zasadach Selma jest solą w oku konserwatywnej rodziny i miejscowej władzy. W ulubionych dżinsach i z papierosem w ustach szybkim krokiem przemierza ulice, korytarze i pokoje, odkrywając po drodze nie tylko absurdy lokalnego prawa, ale i własną tożsamość. Charyzma, urok i ekranowy magnetyzm odtwórczyni głównej roli, Golshifteh Farahani (gwiazda ”Patersona” Jima Jarmuscha oraz ”Co wiesz o Elly” Asghara Farhadiego), sprawiają, że od początku kibicujemy szalonym planom psychoanalityczki. Kibicujemy też jej kolejnym pacjentom, którzy – wychowani w opresyjnej kulturze – wreszcie przyznają sobie prawo do depresji, lęku i bycia tym, kim naprawdę są.

Słoneczna, pełna światła i soczystych kolorów komedia Manele Labidi opowiada o uniwersalnym konflikcie tradycji z nowoczesnością oraz zbiorowości i jednostki. Pokazana w ”ARAB BLUES” Tunezja dochodzi do siebie po arabskiej wiośnie i jak nigdy wcześniej, potrzebuje zbiorowej terapii. A film w ciepłym, lekkim i dowcipnym tonie podkreśla, że nie ma politycznych rewolucji bez codziennej obyczajowej rewolty: przeciwko rodzicom, szkole, politykom, zasadom tak sztywnym, że nie pozwalają oddychać. I przypomina, że humor zawsze był najlepszą z terapii.

Głos prasy

Przy użyciu błyskotliwego humoru Labidi pokazuje zderzenie kultur i błędne wyobrażenia na temat Bliskiego Wschodu. Trafny, ciepły i zabawny portret współczesnej Tunezji z magnetyczną Farahani w roli głównej!

Screen International

To komedia na miarę dawnych filmów Woody’ego Allena. Farahani jest absolutnie magnetyczna!

The National

Film utrzymany w duchu najlepszych włoskich komedii z lat 60-tych. Bardzo udany debiut!

Elle Italia
Zwiastun
Jeszcze dziś
18:30 JAK NAJDALEJ STĄD Ola to zbuntowana nastolatka, która marzy o własnym samochodzie i większej życiowej samodzielności. Niespodziewane i tragiczne wiadomości z Irlandii, gdzie od lat pracuje jej oj...
19:00 25 LAT NIEWINNOŚCI. SPRAWA TOMKA KOMENDY Poruszający dramat sensacyjny, oparty na prawdziwych wydarzeniach, którymi żyła cała Polska. To fabularna opowieść o życiu Tomasza Komendy – młodego mężczyzny niesłusznie...
20:00 GNIAZDO Jude Law i Carrie Coon w znakomitym thrillerze o małżeństwie, którego pozornie idealne życie zamienia się w spiralę sekretów i kłamstw.
20:30 NIEDOSYT Niezwykłe połączenie społecznego dramatu i psychologicznego thrillera. Hunter ma przystojnego męża, wielki dom, bajecznie bogatych teściów i wyniki badań wskazujące na to, że w...
21:00 A POTEM TAŃCZYLIŚMY Ta historia młodego tancerza to uniwersalna opowieść o pożądaniu, ambicji i wyzwoleniu, a finałowa scena po prostu zapiera dech w piersiach. Film prezentowany był na Festiwalu w...
Gramy!

KSIĘGARNIE NOWEGO JORKU

reż. D.W. Young