28 dni później


23 lata temu Danny Boyle, reżyser doceniony za TRAINSPOTTING i Alex Garland, miłośnik horrorów George’a A. Romero, postanowili reanimować podgatunek zombie horrorów. Owocem ich pracy stał się film 28 DNI PÓŹNIEJ z przełomową dla Cilliana Murphy’ego rolą, szwędającego się po opustoszałym Londynie w szpitalnych ciuchach. Pokaz w ramach OUTSIDE THE BOX jest doskonałą okazją do głębokiego wkroczenia w postapokaliptyczny świat toczony wirusem agresji, w którym przetrwanie stawia się wyżej od własnego człowieczeństwa.
Geneza epidemii bierze się z paradoksalnie szlachetnej interwencji aktywistów, którzy włamują się do laboratorium, aby uratować zwierzęta poddawane eksperymentów. Nie wiedzą jednak, że przetrzymywane tam szympansy są nośnikami wirusa powodującego niekontrolowaną agresję i transmitowanego przez kontakt z krwią zarażonego. Wystarczy 28 dni, aby cywilizacja w Wielkiej Brytanii upadła. W takiej rzeczywistości budzi się Jim (Cillian Murphy), gdy opuszcza londyński szpital. Rozpoczyna się jego walka o przetrwanie, w której towarzyszy mu Selena (Naomie Harris).
Możliwe, że nikt tak nie zatrząsnął światem zombie horrorów jak Danny Boyle, po wybitnym filmie George’a A. Romero. Z filmu twórcy TRAINSPOTTING wysypują się szybcy i wściekli zarażeni, z których oczu bije żądza krwi i chaosu. Jednak największego zagrożenia dla ludzkości Boyle nie upatruje w pozbawionych kontroli zombiakach, tylko w tym, na jakie tory apokalipsa sprowadza ludzkość. Nowy świat jest pozbawiony nadzoru, bezpieczeństwa i empatii, ponieważ priorytetem staje się przetrwanie w ekstremalnych warunkach. Czy ocaleją tylko najsilniejsi, którzy odrzucą wartości stanowiące o tym, że jesteśmy ludźmi? Wbrew pozorom horror Boyle’a jest bardziej zaangażowany społecznie niż można zakładać, a w czasach nasilonej polaryzacji społeczeństwa, w której zanika altruizm, 28 DNI PÓŹNIEJ niezmiennie pozostaje poważnym ostrzeżeniem.
EN
Twenty-three years ago, Danny Boyle, the acclaimed director of TRAINSPOTTING, and Alex Garland, a devotee of George A. Romero’s horror legacy, set out to breathe new life into the zombie subgenre. The result was the film 28 DAYS LATER, with Cillian Murphy in a breakthrough role as Jim, wandering through a deserted London in hospital clothes.
Shown here as part of OUTSIDE THE BOX section, the film is a chance to plunge headlong into a post-apocalyptic Britain ravaged by the Rage virus, where survival takes precedence over humanity itself.
The outbreak is sparked by a seemingly noble act: animal rights activists break into a laboratory to liberate abused test subjects, unaware that the chimpanzees inside are infected with a virus that triggers uncontrollable aggression, transmitted through contact with a single drop of blood. Within 28 days, British society collapses. Into this world awakens Jim (Murphy), stepping out of a silent London hospital to find himself in a country torn apart. His fight for survival begins, joined by Selena (Naomie Harris).
Few filmmakers have shaken up the zombie horror as radically as Boyle did, following in the footsteps of Romero. From TRAINSPOTTING creator comes the fast, feral infected, eyes blazing with bloodlust and chaos.
Yet Boyle does not focus on the rabid zombie hordes, but on what happens to human beings when civilisation falls away – when the old structures of safety, order and compassion vanish, leaving only brutal choices in their wake. Will only the strongest survive, those willing to abandon the very values that make us human?
Far from being a mere horror flick, Boyle’s film carries a searing social critique. In an age marked by polarisation and the erosion of altruism, 28 DAYS LATER still strikes a chillingly relevant note: a stark warning dressed in apocalyptic terror.