Zabawy formą wg Larsa Von Triera – Kino Muza
Wiemy, co gramy
DKF Kamera

Zabawy formą wg Larsa Von Triera

24.10.2023
Zdenerwowana kobieta w towarzystwie mężczyzny.

Ekscentryczny? Kontrowersyjny? Jedno jest pewne, obok twórczości bohatera październikowego cyklu DKF nie można przejść obojętnie. Panie i Panowie: Lars von Trier! Urodzony 30 kwietnia 1956 roku w Kongens Lyngby w Danii. W dzieciństwie, jak sam wspomina, wolno mu było wszystko prócz uczuć, religii i radości.  W latach 1976 – 1979 studiował filmoznawstwo na Uniwersytecie Kopenhaskim. Zaraz po tym w latach 1979 – 1982 studiował reżyserię filmową w National Film School of Denmark. Po takim wykształceniu niepokorny, młody reżyser zaczął tworzyć kino egzystencjalne, które odbiło się niemałym echem na świecie i odniosło ogromne sukcesy.

Zadebiutował filmem ELEMENT ZBRODNI (1984), od razu dostając nominację do Złotej Palmy w Cannes, co było początkiem deszczu nagród jakie zaczęły spływać, na prawie każde jego następne dzieło. Duński twórca jest laureatem ponad 100 nagród i około 200 nominacji na wszelkich festiwalach filmowych na całym świecie. Co więcej reżyser jest o jednym z dwóch ojców artystycznego manifestu Dogma 95, którego priorytetem było dążenie do jak największego realizmu w kinie. Sam Trier jednak nigdy się nie stosował do własnych zasad, nierzadko eksperymentując z formą, która odchodziła od dokumentalnej estetyki, którą Dogma 95 czciła.

Szerokiej publiczności na pewno jest znany z tak głośnych filmów jak ANTYCHRYST (2009), MELANCHOLIA (2011), czy NIMFOMANKA (2013). My przyjrzymy się jego wcześniejszej twórczości.

W październikowym cyklu pokażemy trzy niezwykle ciekawe formalnie filmy, będące portretami kobiet skazanych na ostracyzm społeczny. Na początek PRZEŁAMUJĄC FALE z debiutującą na wielkim ekranie Emily Watson, wcielającą się w bogobojną dziewczynę, która gotowa jest na upadek w imię miłości. Następnie przyjrzymy się Tańcząc w ciemnościach, jednemu z najbardziej nietypowych musicali, jakie kiedykolwiek w kinie powstały, z chwytającą za serce rolą Björk. Cykl skończymy filmem prawdopodobnie najbardziej intrygującym stylistycznie - DOGVILLE. Rozgrywający się w umownym miasteczku, przedstawia przejmującą historię kobiety wykorzystanej przez małą społeczność.

Zapraszamy do dyskusji o jednym z najbardziej nietuzinkowych europejskich twórców ostatnich lat!

Bilety: 16 zł | Nie przyjmujemy rezerwacji.

PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW

Logo Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Filmy
Przechodzi na podstronę filmu Kadr przedstawiający zbliżenie na główną aktorkę.
Przechodzi na podstronę filmu Kadr przedstawiający zbliżenie na główną aktorkę.

reż. Lars Von Trier
Dania, Niemcy, Włochy, Francja, Szwecja, Norwegia, Holandia, Finlandia, Wielka Brytania
2003
178’

Przechodzi na podstronę filmu Kadr ze sceny ślubu kościelnego.
Przechodzi na podstronę filmu Kadr ze sceny ślubu kościelnego.

reż. Lars von Trier
Norwegia, Holandia, Francja, Szwecja, Dania
1996
159’

Przechodzi na podstronę filmu Zbliżenie na dziewczynę patrzącą na inną osobę.
Przechodzi na podstronę filmu Zbliżenie na dziewczynę patrzącą na inną osobę.

reż. Lars Von Trier
Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Islandia, Argentyna, Niemcy, Norwegia, Szwecja, USA
2000
140’

nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące