Komedia wieczorową porą – Kino Muza
Wiemy, co gramy
DKF Kamera

Komedia wieczorową porą

16.09.2025
Komedia wieczorową porą - okładka

Żegnamy się z wakacjami, a witamy polskie kino, nad którym dawno już nie debatowaliśmy na DKF Kamera w Kinie Muza! Choć tegoroczne lato nie grzeszyło promieniami słońca, to mamy nadzieję, że jesteście jeszcze naładowani pozytywną energią. A jeśli nie, to we wrześniowym cyklu przychodzimy z odsieczą: zapraszamy na wrześniowy cykl KOMEDIA WIECZOROWĄ PORĄ!

Sezon DKF Kamera w Muzie rozpoczniemy od trzech dekad polskiej komedii i pochylimy się nad tym, co nasi reżyserzy obśmiewali. W tej historii nie bez znaczenia będzie burzliwy okres w powojennej Polskiej Republiki Ludowej. Naszymi bohaterami będą: Andrzej Munk, który dotychczas odgrywał ogromną rolę w kinie dokumentalnym; Marek Piwowski z debiutem fabularnym o statusie kina kultowego; i w końcu Stanisław Bareja – spec od farsy doprowadzającej cenzorów do furii. Choć dorobek każdego z tych twórców jest bardzo różny, to wspólny mianownik upatrujemy w ich misji wypunktowania opresyjnego systemu. Korzystali przy tym z inteligentnego humoru, groteski czy absurdu komplikującego pracę cenzorów.

Przegląd rozpoczniemy od przedostatniego filmu Munka o nieporadnym Janie Piszczyku, który próbuje się dostosować do otaczającej go sytuacji politycznej. Reżyser jako reprezentant „polskiej szkoły filmowej” upodobał sobie realizm silnie obecny w jego komedii i nastawiony antyromantycznie. „ZEZOWATE SZCZĘŚCIE” to przykład dzieła prześmiewczego wobec mitów narodowych; tragikomedia z wybitnie wykreowanym przez Bogumiła Kobielę antybohaterem. Dekadę później polscy widzowie ruszyli z Markiem Piwowskim na „REJS” o specyficznej formie, będącej dla reżysera drugorzędna wobec eksplorowaniu groteski w codzienności. Kultowa satyra zaskoczy nas oryginalnymi frazesami i tym, co otrzymamy po zmieszaniu naturszczyków z aktorami zawodowymi. Zapewniamy, że jest to wyjątkowa mieszkanka! W końcu pośmiejemy się razem na „MISIU” Stanisława Barei, który pojawił się w polskich kinach rok przed stanem wojennym. Jeden z najważniejszych twórców tego okresu od początku twierdził, że został reżyserem, żeby móc robić komedie, czyli gatunek traktowany jako podrzędny przez elity. Tymczasem Bareja pokaże nam, ile zawoalowanej mądrości można zawrzeć w absurdalnych komediach!

Parafrazując „MISIA”: wszyscy nasi wrześniowi bohaterowie to porządne chłopy, więc zachęcamy Was do wspólnego śmiechu, a następnie odkrywania ówczesnej rzeczywistości, która jest przedmiotem ich żartów.

Filmy
Zezowate szczęście - okładka
16.09.2025 20:00
Sala 1

Zezowate szczęście

Bad Luck

reż. Andrzej Munk
Polska
1960
107’

Warszawa, lata trzydzieste. Jan Piszczyk już w okresie dzieciństwa czuł się spychany na margines życia. Postanawia zdobyć pozycję w społeczeństwie. Wstępuje do podchorążówki.
Artystyczny plakat z kołem ratunkowym i kapitanem statku.
23.09.2025 20:00
Sala 1

Rejs

The Cruise

reż. Marek Piwowski
Polska
1970
66’

Zwykła wycieczka po Wiśle zamienia się w szopkę ku czci kapitana. Obywatele nie potrafią już odpoczywać prywatnie i bez programu. Kaowiec nie grzeszy inteligencją, a mimo to mnożą się pomysły.

Miś - okładka
30.09.2025 20:00
Sala 1

Miś

reż. Stanisław Bareja
Polska
1980
111’

Prezes klubu sportowego „Tęcza”, Ryszard Ochódzki zwany „Misiem”, ma wyjechać do Londynu. Zostaje zatrzymany ponieważ z jego paszportu wyrwano kilka kartek.

nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące