Maj nieprzerwanie kojarzy nam się Festiwalem Millenium Docs Against Gravity i w tym roku, również w naszym cyklu pojawi się film prosto z tegoż festiwalu. Choć za oknem słońce, my zapraszamy by pochylić się nad mrocznym i niestety, niezwykle aktualnym tematem. Zapraszamy na majowy cykl DKF: KINO KONTRA DYKTATURA.
Do tematu zainspirował nas film RIEFENSTAHL Andresa Veiela, w którym reżyser analizuje kontrowersyjne życie publiczne tytułowej bohaterki. Zaintrygowani tematem kreowania fałszywej rzeczywistości dla dyktatorów zdecydowaliśmy się na przegląd tego, jak kino obrazuje autorytarne rządy, które upodobały sobie narzędzia propagandowe.
Już od początków kina, organy władzy zauważyły propagandowy potencjał kina. Szybko zaczęły wykorzystywać materiały audiowizualne do zjednania ku sobie mas
W archiwach możemy znaleźć wiele propagandowych agitek, materiałów itd. ubarwiających rzeczywistość np. na rzecz danej partii rządzącej. Z czasem kino nie tylko służyło dyktaturze, ale też zaczęło się tej dyktaturze przyglądać i analizować, jak manipuluje swoimi obywatelami.
Cykl rozpoczynamy od krytycznej wiwisekcji twórczości Leni Riefenstahl, która umywała ręce od niechlubnego wkładu w faszystowską propagandę. W dalszym ciągu pokażemy „1984” w reżyserii Michaela Radforda. Wierną adaptację powieści Orwella obnażającą przerażające praktyki dyktatury. Na koniec zaś przypomnimy sobie „BĘKARTY WOJNY” Quentina Tarantino, który w bezkompromisowy i ośmieszający sposób demaskuje okrucieństwo nazistów.
Bilety: 16 zł | Nie przyjmujemy rezerwacji.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW
reż. Michael Radford
Wielka Brytania
1984
113’
Klasyczna adaptacja powieści George’a Orwella opowiadająca o totalitarnym państwie, w którym obywatele są śledzeni i inwigilowani na każdym kroku, a wszelkie, nawet najmniejsze objawy indywidualności są brutalnie tłumione.
reż. Quentin Tarantino, Eli Roth
USA, Niemcy
2009
153’
W pierwszych latach niemieckiej okupacji Francji Shosanna Dreyfus była świadkiem egzekucji swojej rodziny z rąk nazistowskiego pułkownika Hansa Landy. Shosannie cudem udało się ujść z życiem i uciec do Paryża, gdzie przyjęła całkowicie nową tożsamość jako właścicielka i operatorka kina.