Tęskniliście? My bardzo! Po upalnych wakacjach wracamy z naszym DKF-em! W myśl zasady cudze chwalicie, swego nie znacie, chcemy Was zabrać na spotkanie z kinem rodzimym!
Naszym przewodnikiem po biało-czerwonym szlaku będzie jeden z najbardziej ikonicznych polskich aktorów, nazywany często polskim Jamesem Deanem
Zapraszamy na wrześniowy cykl ,DWIE TWARZE ZBYSZKA CYBULSKIEGO.
Zbigniew Cybulski urodził się 3 listopada 1927 roku w Pokuciu. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Aktorką w Krakowie i zanim trafił na ekrany, współtworzył teatr studencki Bim-Bom oraz występował na deskach Teatru Wybrzeże. Przed kamerą zadebiutował u Andrzeja Wajdy w filmie POKOLENIE (1955). Jego drobna rola niepokornego chłopaka już wtedy przykuła uwagę krytyków, jak i samego reżysera, który kilka lat później obdarzył go najbardziej przełomową rolą w jego aktorskiej karierze. Mowa o Maćku Chełmickim w filmie POPIÓŁ I DIAMENT (1958). Neurotyczny bohater, niespokojnie zerkający zza ciemnych okularów, na stałe wpisał się w panteon jednych z najwybitniejszych ról w polskiej kinematografii. Postać młodego AK-owca była dla Cybulskiego błogosławieństwem, jak i przekleństwem, bowiem przez następne lata głównym celem aktora było odejście od roli Maćka, z którym stale go utożsamiano.
Uciekał, wcielając się w różnorodne role: od rezolutnego zootechnika po sfrustrowanego starszego brata, czy bohatera rodem z powieści kostiumowych, w takich filmach jak np. KRZYŻ WALECZNYCH (1959), DO WIDZENIA DO JUTRA (1960), GIUSEPPE W WARSZAWIE (1964), RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE (1965) czy SALTO (1965). Filmografia Zbigniewa Cybulskiego jest niezaprzeczalnym dowodem jego wszechstronności, lecz niestety w głowie polskiego widza na zawsze przylgnęła do niego łatka młodego i gniewnego Maćka.
My najpierw pokażemy Wam jeden z ulubionych filmów Martina Scorsese, czyli wspomniany już POPIÓŁ I DIAMENT (1958). Zastanowimy się razem, co sprawiło, że ta rola stała się ikoniczna. Następnie poznamy trochę dojrzalszą wersję Cybulskiego w filmie JAK BYĆ KOCHANĄ (1963), gdzie przy boku wspaniałej Barbary Kraftówny, odgrywa gorzką autoparodię swojej najsłynniejszej roli w karierze.
Zapraszamy do rozmowy o jednej z najsłynniejszych figur polskiego kina!
Bilety: 16 zł | Nie przyjmujemy rezerwacji.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW