Pan Turner – Kino Muza
Wiemy, co gramy
Mr. Turner

Pan Turner

Pan Turner - okładka
reż. Mike Leigh
Wielka Brytania
2014
150’
Pan Turner - okładka

„Słońce jest Bogiem” – to słowa przypisywane Josephowi Mallordowi Williamowi Turnerowi, angielskiemu malarzowi żyjącemu na przełomie XVIII i XIX stulecia, któremu uznanie przyniosły zapowiadające późniejszy impresjonizm pejzaże oraz obrazy morskich okrętów, na czele z „Ostatnią drogą Temeraire’a” z 1839 roku. Nie inaczej jest w filmie poświęconym temu artyście. W zrealizowanym przez Mike’a Leigh PANU TURNERZE (2014) – głównie za sprawą zdjęciowca Dicka Pope’a, za swą operatorską kreację nominowanego do Złotej Żaby na festiwalu Camerimage – w centrum także znajduje się światło, które tytułowy bohater próbuje oddzielić od ciemności, czyniąc z niego istotę swoich dzieł. Choć to kino biograficzne przyglądające się ostatniemu mniej więcej ćwierćwieczu egzystencji mistrza pędzla, na próżno szukać tu tradycyjnie pojmowanej fabuły. Mimo iż całość trwa dobre dwie i pół godziny, niewiele się tu dzieje (wprawdzie protagonista co rusz wraca z jakichś zagranicznych wojaży, ale ich przebiegu nie widać). Leigh kreśli portret Turnera – granego przez nagrodzonego w Cannes Timothy’ego Spalla – jako mężczyzny poświęcającego się pracy, której efekty są znacznie ciekawsze niż jego osobiste koleje losu. Nie oznacza to bynajmniej, że reżyser nie pokazuje twórcy w interakcjach z ludźmi. Wręcz przeciwnie. Tych jest tu mnóstwo, a wszystkie one – okraszone subtelnym humorem (pytany o to, nad czym teraz ślęczy, odpowiada, że nad motywem marynistycznym) – składają się na wizerunek człowieka zarówno zdystansowanego oraz małomównego (za to nad wyraz dużo chrząkającego), jak i łaknącego kontaktów z innymi: od ojca przez gospodynię domową aż po kobietę prowadzącą pensjonat, w której ostatecznie się zakochuje.

Pozbawiona tradycyjnie pojmowanej fabuły, a oparta raczej na impresjach opowieść o Williamie Turnerze, angielskim malarzu i mistrzu światła, w którego wcielił się uhonorowany nagrodą za pierwszoplanową rolę męską na festiwalu w Cannes Timothy Spall.

Rafał Glapiak

 

EN
A story centred on impressions rather than a conventional plot, this film explores the life of William Turner, the English painter and master of light, portrayed by Timothy Spall, who was awarded Best Actor at the Cannes Film Festival for his performance.

„The sun is God” – these words are attributed to Joseph Mallord William Turner, the English painter who lived at the turn of the 18th and 19th centuries, renowned for his landscapes that foreshadowed Impressionism and his seascapes, most notably The Fighting Temeraire from 1839. The same focus on light and nature permeates the film dedicated to this remarkable artist.

In Mike Leigh’s MR. TURNER (2014) – largely thanks to cinematographer Dick Pope, whose work earned him a nomination for the Golden Frog Award at the Camerimage Festival – light takes centre stage, just as the titular character seeks to separate it from darkness, making it the essence of his art. Although this is a biographical film focusing on the last quarter of the master painter’s life, there is little in the way of a conventional narrative structure.

Despite its two-and-a-half-hour runtime, not much happens in MR. TURNER. While the protagonist frequently returns from his travels abroad, we never see these journeys unfold. Leigh paints a portrait of Turner – played by Cannes-award winner Timothy Spall – as a man wholly dedicated to his craft, with the results of his work far more intriguing than his personal affairs.

These moments shape the image of a man who is both aloof and taciturn (though he does a fair amount of grunting), yet still craves connection with others: from his father and housekeeper to the landlady of a guesthouse, with whom he ultimately falls in love.

The director does show the artist interacting with others – quite the opposite. There are plenty of these encounters, all laced with subtle humour. For example, when asked what he’s been working on, Turner replies, „A maritime theme”. These moments shape the image of a man who is both aloof and taciturn (though he does a fair amount of grunting) yet still craves connection with others. This desire for connection is evident in his interactions with his father, housekeeper, and even the landlady of a guesthouse with whom he ultimately falls in love.

A story centred on impressions rather than a conventional plot, this film explores the life of William Turner, the English painter and master of light, portrayed by Timothy Spall, who was awarded Best Actor at the Cannes Film Festival for his performance.

Kadry

Jeszcze dziś

Kadr filmu dokumentalnego z 22 edycji festiwalu filmów dokumentalnych. 15:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Kwiat ośmiu gór Debiut filmowy Cognettiego, który po sukcesie ekranizacji swojej książki „Osiem gór”, dokumentuje ludzi, którzy żyją z dala od zgiełku dolin, dookoła rozległej góry Monte Rosa.
Para podczas nadmorskich wakacji. 16:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Państwo Rose Zapłon rywalizacji i urazów, który kryje się pod fasadą idealnej pary, wybucha, gdy zawodowe marzenia męża legły w gruzach.
Paw zwyczajny - kadr 16:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Paw zwyczajny Film, który zapewni doborowe towarzystwo, humor z najwyższej półki, błyskotliwy społeczny komentarz i dawkę – taką w sam raz – refleksji o zagubionej tożsamości.
Złodziej z przypadku - kadr 17:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Złodziej z przypadku Hank Thompson w liceum był znakomitym zawodnikiem baseballu. Niestety nie może już grać, ale wszystko inne układa się w jego życiu dobrze.
Kobieta na tle sklepiku rybnego. 18:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Bałtyk W samym sercu Łeby, wśród wiatru, soli i zapachu dymu, Miecia od czterech dekad prowadzi kultową wędzarnię ryb. To miejsce nie jest tylko biznesem – to jej żywioł.
Przyjaciółki - kadr 18:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Przyjaciółki Jeśli tęsknicie za filmami w stylu dawnych komedii Woody’ego Allena, musicie zobaczyć ten film! Pełna uroku i humoru błyskotliwa komedia o miłości i przyjaźni.
Para podczas nadmorskich wakacji. 19:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Państwo Rose Zapłon rywalizacji i urazów, który kryje się pod fasadą idealnej pary, wybucha, gdy zawodowe marzenia męża legły w gruzach.
Kobieta na tle sklepiku rybnego. 19:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Bałtyk W samym sercu Łeby, wśród wiatru, soli i zapachu dymu, Miecia od czterech dekad prowadzi kultową wędzarnię ryb. To miejsce nie jest tylko biznesem – to jej żywioł.
Diamenty - kadr 20:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Diamenty Barwna, poruszająca opowieść o kobietach, ich marzeniach, sile i tajemnicach. Ferzan Özpetek, jeden z najbardziej wrażliwych reżyserów współczesnego kina, powraca z filmem pełny...
Złodziej z przypadku - kadr 21:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Złodziej z przypadku Hank Thompson w liceum był znakomitym zawodnikiem baseballu. Niestety nie może już grać, ale wszystko inne układa się w jego życiu dobrze.
Sorry, Baby - kadr 21:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Sorry, Baby Agnes (reżyserka Eva Victor), młoda wykładowczyni literatury, wrażliwa i dowcipna, próbuje powrócić do równowagi psychicznej po szokującej zdradzie ze strony osoby, której ufała.
Gramy!
Cinema Paradiso
reż. Giuseppe Tornatore
nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące