Tęskniliście? My bardzo! Po upalnych wakacjach wracamy z naszym DKF-em! W myśl zasady cudze chwalicie, swego nie znacie, chcemy Was zabrać na spotkanie z kinem rodzimym!
Naszym przewodnikiem po biało-czerwonym szlaku będzie jeden z najbardziej ikonicznych polskich aktorów, nazywany często polskim Jamesem Deanem
Zapraszamy na wrześniowy cykl ,DWIE TWARZE ZBYSZKA CYBULSKIEGO.
Zbigniew Cybulski urodził się 3 listopada 1927 roku w Pokuciu. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Aktorką w Krakowie i zanim trafił na ekrany, współtworzył teatr studencki Bim-Bom oraz występował na deskach Teatru Wybrzeże. Przed kamerą zadebiutował u Andrzeja Wajdy w filmie POKOLENIE (1955). Jego drobna rola niepokornego chłopaka już wtedy przykuła uwagę krytyków, jak i samego reżysera, który kilka lat później obdarzył go najbardziej przełomową rolą w jego aktorskiej karierze. Mowa o Maćku Chełmickim w filmie POPIÓŁ I DIAMENT (1958). Neurotyczny bohater, niespokojnie zerkający zza ciemnych okularów, na stałe wpisał się w panteon jednych z najwybitniejszych ról w polskiej kinematografii. Postać młodego AK-owca była dla Cybulskiego błogosławieństwem, jak i przekleństwem, bowiem przez następne lata głównym celem aktora było odejście od roli Maćka, z którym stale go utożsamiano.
Uciekał, wcielając się w różnorodne role: od rezolutnego zootechnika po sfrustrowanego starszego brata, czy bohatera rodem z powieści kostiumowych, w takich filmach jak np. KRZYŻ WALECZNYCH (1959), DO WIDZENIA DO JUTRA (1960), GIUSEPPE W WARSZAWIE (1964), RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE (1965) czy SALTO (1965). Filmografia Zbigniewa Cybulskiego jest niezaprzeczalnym dowodem jego wszechstronności, lecz niestety w głowie polskiego widza na zawsze przylgnęła do niego łatka młodego i gniewnego Maćka.
My najpierw pokażemy Wam jeden z ulubionych filmów Martina Scorsese, czyli wspomniany już POPIÓŁ I DIAMENT (1958). Zastanowimy się razem, co sprawiło, że ta rola stała się ikoniczna. Następnie poznamy trochę dojrzalszą wersję Cybulskiego w filmie JAK BYĆ KOCHANĄ (1963), gdzie przy boku wspaniałej Barbary Kraftówny, odgrywa gorzką autoparodię swojej najsłynniejszej roli w karierze.
Zapraszamy do rozmowy o jednej z najsłynniejszych figur polskiego kina!
Bilety: 16 zł | Nie przyjmujemy rezerwacji.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW

reż. Andrzej Wajda
Polska
1958
110’
Pierwszy dzień pokoju. Młody AK-owiec, Maciek Chełmicki, otrzymuje rozkaz zastrzelenia sekretarza KW PPR. Zbieg okoliczności powoduje, że zabija kogoś innego.
reż. Wojciech Has
Polska
1962
97’
Podczas podróży lotniczej aktorka Felicja wspomina czasy II wojny światowej. Zakochana w koledze z teatru, Wiktorze Rawiczu, ukrywała go przez niemal całą okupację, ciążył na nim bowiem wyrok śmierci z uwagi na podejrzenie o zabójstwo volksdeutscha Petersa.