Moja piękna pralnia – Kino Muza
Wiemy, co gramy
My Beautiful Laundrette

Moja piękna pralnia

Moja piękna pralnia - okładka
reż. Stephen Frears
Wielka Brytania
1985
97’
Moja piękna pralnia - okładka

Romans Omara, Londyńczyka pakistańskiego pochodzenia (który ma dowieść swej przedsiębiorczości, wyciągając z ruiny jedną z rodzinnych pralni samoobsługowych) i jego kumpla z dzieciństwa, Johnny’ego, dumnego ze swego białego koloru skóry ulicznika sympatyzującego z Frontem Narodowym. A wszystko to na tle ponurej rzeczywistości głębokiego Thatcheryzmu, kiedy rasizm, homofobia i klasizm miały się doskonale. MOJA PIĘKNA PRALNIA to wspólne dzieło reżysera – młodego Stephena Frearsa, który za chwilę miał się stać jednym z najważniejszych brytyjskich filmowców, oraz Hanifa Kureishi, scenarzysty, wówczas u progu wielkiej literackiej kariery. To film przełomowy także dla Daniela Day-Lewisa, wcielającego się w rolę Johnny’ego.

Frears i Kureishi nie boją się kontrowersji. Odwracają zwyczajowy porządek kojarzony z latami 80.: tu przedsiębiorczość jest reprezentowana przez dynamicznych Pakistańczyków, nie angielską klasę średnią. Biali Anglicy zostają natomiast ukazani jako underclass, wyładowująca swoje frustracje w agresji i ulicznych bójkach. Subwersywność filmu idzie dalej, bezlitośnie punktując wszystkie (nawet te pozytywne) stereotypy w postrzeganiu każdej z prezentowanych grup. Bawiąc się konwencją komedii i zgrzebnego realizmu społecznego, twórcy stworzyli dzieło radykalne w swej wymowie, nie oszczędzające nikogo. Jego głównym tematem jest kwestia tożsamości i jej nieoczywistości. Celem – rozbicie sztywnych wyobrażeń oraz pokazanie politycznego wymiaru Inności.

Karolina Kosińska

EN
The romance between Omar, a Londoner of Pakistani descent (who has to prove his entrepreneurial spirit by pulling one of his family’s self-service laundries out of ruin) and his childhood pal Johnny, a proudly white streetwalker sympathetic to the National Front. And all of this set against the grim reality of deep Thatcherism, when racism, homophobia and classism were perfectly fine.

MY BEAUTIFUL LAUNDRETTE  is a collaborative effort between the director, a young Stephen Frears, who was about to become one of Britain’s most significant filmmakers, and Hanif Kureishi, a screenwriter then on the threshold of a major literary career. It is a landmark film, especially for Daniel Day-Lewis, who portrays the character of Johnny.

Frears and Kureishi are not afraid of controversy. They reverse the usual order associated with the 1980s: here, entrepreneurship is represented by dynamic Pakistanis, not the English middle class. The white English are instead portrayed as underclass, venting their frustrations in aggression and street brawls. The film’s subversiveness goes further, mercilessly scoring all (even the positive ones) stereotypes in the perception of each group presented. Playing with the conventions of comedy and gritty social realism, the filmmakers have created a work that is radical in its message and spares no one. Its main theme revolves around the complexity of identity and its ambiguity, aiming to dismantle rigid perceptions and reveal the political dimension of Otherness.

Nagrody
Evening Standard British Film Awards 1986
Najlepszy film

Kadry

Jeszcze dziś

Kinowa sala, widok na ekran z kadrem bajki dla najmłodszych widzów. 11:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Poranek Rodzinny z książką "Myszonek i zwariowane Halloween" | FRAJDA W MUZIE! Razem z Wydawnictwem FRAJDA postanowiliśmy wzbogacić to dziecięce doświadczenie o spotkanie z książką. Stworzyliśmy filmowy cykl, w ramach którego raz w miesiącu przed sobotnim...
Skrzat. Nowy początek - kadr 11:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Skrzat. Nowy początek To wciągająca opowieść, która poruszy serca i rozbudzi wyobraźnię widzów w każdym wieku.
Dzieci podczas warsztatów na sali 3 po poranku rodzinnym. 12:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 WARSZTATY RODZINNE Z FRAJDĄ! Zapraszamy na warsztaty rodzinne dzieci w wieku 3-6 lat wraz z bliskimi im osobami dorosłymi. Bawimy się i tworzymy razem.
Dziewczynka i chłopiec w dziecięcym pokoju. 12:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai: Licz do czterech Lasse i Maja, czyli najsłynniejsza para filmowych detektywów, znów w akcji! Tym razem bohaterowie muszą ustalić, co zagraża przebiegowi konkursu w miasteczku Valleby. Podejrzany...
Koszmarek - kadr 13:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Koszmarek Wzruszająca i zabawna komedia animowana o tym, że nie taki potwór straszny, jak go malują. Poznajcie Koszmarka i ekipę jego potwornych przyjaciół o gołębich sercach. 
Para podczas nadmorskich wakacji. 14:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Państwo Rose Zapłon rywalizacji i urazów, który kryje się pod fasadą idealnej pary, wybucha, gdy zawodowe marzenia męża legły w gruzach.
Kobieta w ludowym stroju 14:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Harvest Ciemności kryją ziemię – przynajmniej przed wzrokiem obcych. Bo oświecenie nie jest potrzebne tej wiosce, funkcjonującej na własnych zasadach, poza czasem.
Kobieta na tle sklepiku rybnego. 15:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Bałtyk W samym sercu Łeby, wśród wiatru, soli i zapachu dymu, Miecia od czterech dekad prowadzi kultową wędzarnię ryb. To miejsce nie jest tylko biznesem – to jej żywioł.
Kadr filmu dokumentalnego z 22 edycji festiwalu filmów dokumentalnych. 16:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Ocean, nasz dom Po seansie rozmowa z gośćmi: Piotrem Nieznańskim i Robertem Rientem. Spotkanie poprowadzi Krzysztof Mączkowski.
Ostatni Wiking - kadr 16:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Ostatni Wiking To szalona, pełna absurdu jazda bez trzymanki przez przeszłość, popękaną psychikę, braterską lojalność i świat, w którym logika przestała obowiązywać.
Prześwit - kadr 17:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Prześwit Podczas spaceru na Ślęży znika młoda matka, zostawiając za sobą wózek z niemowlęciem. Policjant, młody mąż i emerytowany jasnowidz próbują zrekonstruować ostatnie chwile zaginio...
Kobieta w ludowym stroju 18:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Harvest Ciemności kryją ziemię – przynajmniej przed wzrokiem obcych. Bo oświecenie nie jest potrzebne tej wiosce, funkcjonującej na własnych zasadach, poza czasem.
Po polowaniu - kadr 18:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Po polowaniu Najnowsze dzieło Luki Guadagnino Po polowaniu to trzymający w napięciu dramat psychologiczny. Mroczny sekret z przeszłości Almy grozi ujawnieniem.
Kadr filmu dokumentalnego z 22 edycji festiwalu filmów dokumentalnych. 18:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Yintah Film jest zapisem walki pomiędzy ludem Wet’suwet’en a władzami Kanady, które chcą przejąć ich terytorium i pozwolić gigantom z branży paliw kopalnych na budowę rurociągów.
Po polowaniu - kadr 21:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Po polowaniu Najnowsze dzieło Luki Guadagnino Po polowaniu to trzymający w napięciu dramat psychologiczny. Mroczny sekret z przeszłości Almy grozi ujawnieniem.
Ostatni Wiking - kadr 21:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Ostatni Wiking To szalona, pełna absurdu jazda bez trzymanki przez przeszłość, popękaną psychikę, braterską lojalność i świat, w którym logika przestała obowiązywać.
Smashing Machine - kadr 21:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Smashing Machine Mistrz mieszanych sztuk walki Mark Kerr musi poradzić sobie z wewnętrznymi demonami i małżeńskim kryzysem, by być gotowym do walki o najważniejsze trofeum w karierze.
Gramy!
Ocean, nasz dom
reż. Livia Vonaesch
nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące