Turysta – Kino Muza
Wiemy, co gramy
Tourist

Turysta

Turysta - okładka
reż. Ruben Östlund
2014
120’
Turysta - okładka

Tomas i Ebba, zamożne szwedzkie małżeństwo, jadą z dwójką dzieci w Alpy Francuskie na kilka dni na narty. Chcą spędzić sielankowe krótkie zimowe wakacje w jednym z luksusowych hoteli. Pogoda dopisuje, świeci słońce, a ośnieżone stoki narciarskie wyglądają imponująco. Gdy wszyscy jedzą lunch na tarasie restauracji, nagle prosto z gór schodzi na nich lawina. Ebba instynktownie chroni swoje dzieci, Tomas natomiast zabiera telefon i ucieka. Nikomu nic się nie stało, ale po czymś takim trudno żyć tak, jak kiedyś. Tomas i Ebba starają się ocalić związek, ale najpierw muszą przemyśleć, kim są i jakie role pełnią. Sytuacja się komplikuje, gdy na jaw wychodzą skrywane dotąd tajemnice. Czy Tomas i Ebba będą na tyle odważni, aby pokonać własne słabości i uratować ich małżeństwo?

Turysta to inteligentna intymna tragikomedia psychologiczna, przypominająca Rzeź Romana Polańskiego lub Lśnienie Stanleya Kubricka. Oparty na zaczerpniętej z biografii reżysera historii film nagrodzony Nagrodą Un Certain Regard na festiwalu w Cannes w 2014 roku i zgłoszony jako szwedzki kandydat do Oscara, jest też ciekawym przykładem rodzinnego dramatu. Jest nie tylko wnikliwą i dającą do myślenia wiwisekcją ról, jakie współczesne społeczeństwo nakłada na kobietę i mężczyznę będących razem w związku, lecz również ciekawą analizą sytuacji kryzysowych, jakie mogą się w nim pojawić. To również interesująca filmowa obserwacja mechanizmów działania pierwotnych ludzkich instynktów, a także ich wpływu na reakcje i zachowanie ludzi. Wykorzystujący najnowocześniejsze efekty specjalne film zachwyca inteligentną tragifarsową stylistyką, jakością i perfekcjonizmem zdjęć, zwłaszcza sceny zejścia lawiny, uznaną za najlepszą tego typu scenę w historii kina i naturalistycznej gry aktorskiej, w szczególności Lisy Loven Kongsli, Johannesa Kuhnke i Kristofera Hivju. Indiewire podało 5 powodów, dla których Turysta powinien być nominowany do Oscara: to film dyskursywny, o którym widz długo będzie rozmawiał po wyjściu z kina, jest niesamowicie zabawny, główni bohaterowie to para małżeńska, która z trudem znosi siebie nawzajem, film momentami przypomina Lśnienie, a Ruben Östlund jest wyniesiony na piedestał przez wielu naszych ukochanych europejskich twórców.

Głos prasy

W doskonały sposób obrazuje mechanizm automatycznych decyzji, podejmowanych w trakcie szoku, a także sposób działania pierwotnych instynktów
New York Times
To film dyskursywny, o którym widz długo będzie rozmawiał po wyjściu z kina, jest niesamowicie zabawny, główni bohaterowie to para małżeńska, która z trudem znosi siebie nawzajem
Indiewire

Zwiastun

Nagrody
Cannes Film Festival 2014
Nagroda dla reżysera
BAFTA Awards 2016
Najlepszy film nieanglojęzyczny
Palm Springs International Film Festival 2015
Nagroda dla reżysera
Bodil Awards 2015
Najlepszy film nieanglojęzyczny
Danish Film Awards (Robert) 2015
Najlepszy film nieanglojęzyczny
Guldbagge Awards 2015
Najlepszy film, reżyseria oraz scenariusz
Göteborg Film Festival 2015
Nagroda dla reżysera
Pancevo Film Festival 2015
Nagroda dla reżysera
Seville European Film Festival 2014
Nagroda dla reżysera

Kadry

Gramy!
W stronę słońca
reż. Agnieszka Kokowska
nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące