Drive my car – Kino Muza
Wiemy, co gramy

Drive my car

Drive my car - okładka
reż. Ryûsuke Hamaguchi
Japonia
2021
179’
Drive my car - okładka

W zaledwie kilka miesięcy od światowej premiery Drive My Car stał się już filmowym fenomenem, który podbija świat. Trzy nagrody na Festiwalu w Cannes, w tym za najlepszy scenariusz, Złoty Glob dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, niemal pewny Oscar dla najlepszego filmu międzynarodowego oraz nominacja w głównej kategorii – to tylko kilka z wielu laurów, jakie ten poruszający, misterny dramat zdobył do tej pory. Film Ryūsuke Hamaguchiego to mistrzowska ekranizacja opowiadania Harukiego Murakamiego z tomu Mężczyźni bez kobiet. Japoński reżyser zabiera nas w filmową przejażdżkę legendarnym czerwonym Saabem 900 Turbo, podczas której nie ogranicza się do doskonałego przekładu na język kina tajemniczej, uwodzicielskiej aury książek Murakamiego. Hamaguchi rozwija zaczerpniętą z nich historię, tworząc na jej bazie własną opowieść o sekretach, zdradzie, wychodzeniu z życiowych ról, i o mężczyźnie, który kogoś stracił.

Yūsuke (Hidetoshi Nishijima) jest aktorem i reżyserem teatralnym, a jego żona, Oto (Reika Krishima), telewizyjną scenarzystką, która lubi opowiadać historie także w łóżku – choć te scenariusze ocenzurowałaby każda stacja. Łącząca ich więź wydaje się głęboka – do momentu gdy Oto niespodziewanie umiera, pozostawiając po sobie wiele tajemnic. Pogrążony w smutku Yūsuke  wyjeżdża do Hiroszimy, by tam reżyserować w teatrze Wujaszka Wanię, w którym główną rolę dostaje młody aktor, Kōji (Masaki Okada). Kōji znał Oto i zna odpowiedzi na dręczące męża pytania. Czy jednak Yūsuke zdobędzie się na konfrontację z mężczyzną, z którym być może zdradzała go żona? Jej obecność jest w pięknym, łagodnym, melancholijnym filmie stale wyczuwalna: Yūsuke puszcza bowiem w aucie kasety z czytanymi przez nią fragmentami Wujaszka Wani. Za kierownicą jego dopieszczonego Saaba siada wynajęta przez teatr szoferka, Misaki (Tōko Miura), której milczenie skrywa wspomnienie dawnej tragedii. Prowadzone przez nią auto staje się konfesjonałem dla wszystkich bohaterów, a poczynione w nim wyznania przyniosą nie tylko ulgę i spokój, ale także pozwolą stworzyć samotnikom nowe więzi.

Hamaguchi z zachwytem przygląda się życiu, w którym ludzkie losy krzyżują się, plączą i prostują, jak boczne drogi, miejskie ulice i estakady autostrad. Choć Drive My Car wiezie potężny emocjonalny ładunek, to reżyser trzyma kierownicę tak pewną ręką, że – jak mawia główny bohater – prawie nie czujemy grawitacji. Opowiadający z niebywałą lekkością o samotności i traumie, pełen czułości dla swoich kruchych bohaterów, pozwalający im doświadczyć bliskości, którą i my czujemy się obdarowani, Ryūsuke Hamaguchi wyrasta nie tylko na godnego następcę japońskich mistrzów pokroju Ozu, ale i na jednego z najważniejszych artystów światowego kina.

Głos prasy

Przemyślana, wzruszająca, pełna wybojów podróż
RogerEbert.com
Drive My Car uzdrawia i pociesza
RogerEbert.com
Niezwykły film. Wciągające i wzniosłe doświadczenie
The Guardian
Delikatny, uszyty z subtelności dramat o budujących nas spotkaniach i życiowych więziach
The New York Times
Wyrafinowany, nieskazitelny i wybitnie nakręcony film
Variety
Piękny, głęboki film o godzeniu się z przeszłością
The Telegraph
Film nieskończenie fascynujący, taki, który można analizować godzinami
Little White Lies
Hamaguchi stworzył wielowarstwowy majstersztyk
The Playlist
Bezbłędny scenariusz, którego pozazdrości mu każdy pisarz na świecie
The Playlist

Zwiastun

Nagrody
Cannesl 2021
Nagroda dla reżysera
Złote Globy
Najlepszy film nieanglojęzyczny
Chicago International Film Festival 2021
Najlepszy film międzynarodowy
Gotham Awards 2021
Najlepszy film międzynarodowy
Denver International Film Festival 2021
Najlepszy film
Asia Pacific Screen Awards 2021
Najlepszy film oraz scenariusz
Indiana Film Journalists Association, US 2021
Najlepszy film nieanglojęzyczny
Indiewire Critics' Poll 2021
Najlepszy film międzynarodowy oraz scenariusz

Jeszcze dziś

Kobieta idzie na wojnę - kadr 16:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Kobieta idzie na wojnę Po seansie rozmowa z Pauliną Kirschke i Krzysztofem Mączkowskim.
Kobieta w ludowym stroju 16:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Harvest Ciemności kryją ziemię – przynajmniej przed wzrokiem obcych. Bo oświecenie nie jest potrzebne tej wiosce, funkcjonującej na własnych zasadach, poza czasem.
Ostatni Wiking - kadr 17:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Ostatni Wiking To szalona, pełna absurdu jazda bez trzymanki przez przeszłość, popękaną psychikę, braterską lojalność i świat, w którym logika przestała obowiązywać.
Smashing Machine - kadr 18:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Smashing Machine Mistrz mieszanych sztuk walki Mark Kerr musi poradzić sobie z wewnętrznymi demonami i małżeńskim kryzysem, by być gotowym do walki o najważniejsze trofeum w karierze.
Po polowaniu - kadr 18:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Po polowaniu Najnowsze dzieło Luki Guadagnino Po polowaniu to trzymający w napięciu dramat psychologiczny. Mroczny sekret z przeszłości Almy grozi ujawnieniem.
Kobieta na tle sklepiku rybnego. 19:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Bałtyk W samym sercu Łeby, wśród wiatru, soli i zapachu dymu, Miecia od czterech dekad prowadzi kultową wędzarnię ryb. To miejsce nie jest tylko biznesem – to jej żywioł.
Bring them home - kadr 20:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Bring them home POLSKA PREMIERA. Po seansie rozmowa z gościem Bartem Stranzem. Spotkanie poprowadzi Krzysztof Mączkowski.
Po polowaniu - kadr 20:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Po polowaniu Najnowsze dzieło Luki Guadagnino Po polowaniu to trzymający w napięciu dramat psychologiczny. Mroczny sekret z przeszłości Almy grozi ujawnieniem.
Droga do Vermiglio - kadr 21:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Droga do Vermiglio W ciągu czterech pór roku można umrzeć i narodzić się na nowo. Jest rok 1944. W niewielkiej, górskiej wiosce Vermiglio, wojna wydaje się odległa, lecz jej obecność przenika każd...
Gramy!
Lokis. Rękopis profesora Wittembacha
reż. Janusz Majewski
nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące