Drive my car – Kino Muza
Wiemy, co gramy

Drive my car

Drive my car - okładka
reż. Ryûsuke Hamaguchi
Japonia
2021
179’
Drive my car - okładka

W zaledwie kilka miesięcy od światowej premiery Drive My Car stał się już filmowym fenomenem, który podbija świat. Trzy nagrody na Festiwalu w Cannes, w tym za najlepszy scenariusz, Złoty Glob dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, niemal pewny Oscar dla najlepszego filmu międzynarodowego oraz nominacja w głównej kategorii – to tylko kilka z wielu laurów, jakie ten poruszający, misterny dramat zdobył do tej pory. Film Ryūsuke Hamaguchiego to mistrzowska ekranizacja opowiadania Harukiego Murakamiego z tomu Mężczyźni bez kobiet. Japoński reżyser zabiera nas w filmową przejażdżkę legendarnym czerwonym Saabem 900 Turbo, podczas której nie ogranicza się do doskonałego przekładu na język kina tajemniczej, uwodzicielskiej aury książek Murakamiego. Hamaguchi rozwija zaczerpniętą z nich historię, tworząc na jej bazie własną opowieść o sekretach, zdradzie, wychodzeniu z życiowych ról, i o mężczyźnie, który kogoś stracił.

Yūsuke (Hidetoshi Nishijima) jest aktorem i reżyserem teatralnym, a jego żona, Oto (Reika Krishima), telewizyjną scenarzystką, która lubi opowiadać historie także w łóżku – choć te scenariusze ocenzurowałaby każda stacja. Łącząca ich więź wydaje się głęboka – do momentu gdy Oto niespodziewanie umiera, pozostawiając po sobie wiele tajemnic. Pogrążony w smutku Yūsuke  wyjeżdża do Hiroszimy, by tam reżyserować w teatrze Wujaszka Wanię, w którym główną rolę dostaje młody aktor, Kōji (Masaki Okada). Kōji znał Oto i zna odpowiedzi na dręczące męża pytania. Czy jednak Yūsuke zdobędzie się na konfrontację z mężczyzną, z którym być może zdradzała go żona? Jej obecność jest w pięknym, łagodnym, melancholijnym filmie stale wyczuwalna: Yūsuke puszcza bowiem w aucie kasety z czytanymi przez nią fragmentami Wujaszka Wani. Za kierownicą jego dopieszczonego Saaba siada wynajęta przez teatr szoferka, Misaki (Tōko Miura), której milczenie skrywa wspomnienie dawnej tragedii. Prowadzone przez nią auto staje się konfesjonałem dla wszystkich bohaterów, a poczynione w nim wyznania przyniosą nie tylko ulgę i spokój, ale także pozwolą stworzyć samotnikom nowe więzi.

Hamaguchi z zachwytem przygląda się życiu, w którym ludzkie losy krzyżują się, plączą i prostują, jak boczne drogi, miejskie ulice i estakady autostrad. Choć Drive My Car wiezie potężny emocjonalny ładunek, to reżyser trzyma kierownicę tak pewną ręką, że – jak mawia główny bohater – prawie nie czujemy grawitacji. Opowiadający z niebywałą lekkością o samotności i traumie, pełen czułości dla swoich kruchych bohaterów, pozwalający im doświadczyć bliskości, którą i my czujemy się obdarowani, Ryūsuke Hamaguchi wyrasta nie tylko na godnego następcę japońskich mistrzów pokroju Ozu, ale i na jednego z najważniejszych artystów światowego kina.

Głos prasy

Przemyślana, wzruszająca, pełna wybojów podróż
RogerEbert.com
Drive My Car uzdrawia i pociesza
RogerEbert.com
Niezwykły film. Wciągające i wzniosłe doświadczenie
The Guardian
Delikatny, uszyty z subtelności dramat o budujących nas spotkaniach i życiowych więziach
The New York Times
Wyrafinowany, nieskazitelny i wybitnie nakręcony film
Variety
Piękny, głęboki film o godzeniu się z przeszłością
The Telegraph
Film nieskończenie fascynujący, taki, który można analizować godzinami
Little White Lies
Hamaguchi stworzył wielowarstwowy majstersztyk
The Playlist
Bezbłędny scenariusz, którego pozazdrości mu każdy pisarz na świecie
The Playlist

Zwiastun

Nagrody
Cannesl 2021
Nagroda dla reżysera
Złote Globy
Najlepszy film nieanglojęzyczny
Chicago International Film Festival 2021
Najlepszy film międzynarodowy
Gotham Awards 2021
Najlepszy film międzynarodowy
Denver International Film Festival 2021
Najlepszy film
Asia Pacific Screen Awards 2021
Najlepszy film oraz scenariusz
Indiana Film Journalists Association, US 2021
Najlepszy film nieanglojęzyczny
Indiewire Critics' Poll 2021
Najlepszy film międzynarodowy oraz scenariusz

Jeszcze dziś

Mężczyzna czytający książkę na łóżku przy nocnej lampce. 14:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Perfect Days Medytacja nad prostotą i pięknem życia. Wenders opowiada historię japońskiego everymana, dla którego każdy dzień wypełniony jest czynnościami składającymi się na poezję codzienn...
Kobieta i mężczyzna prowadzą spokojną rozmowę w domu. 14:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Pamięć Sylvia pracownik socjalny, prowadzi uporządkowane życie, córka, praca, spotkania AA. Sytuacja ulega zmianie, gdy wraca ze zjazdu absolwentów liceum, a jej śladem podąża Saul.
Nauczycielka na tle tablicy krzyczy w stronę szkolnych ławek. 14:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Pokój nauczycielski Kiedy jeden z uczniów zostaje podejrzany o kradzież, nauczycielka matematyki postanawia dotrzeć do sedna sprawy.
Dziewczyna w towarzystwie chłopaka podczas odpoczynku w parku. 16:15 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Back to Black. Historia Amy Winehouse Pełna pasji historia niezwykłej artystki, ukazując lata spędzone w tętniącym życiem londyńskim Camden, które nazywała domem, oraz drogę do światowej sławy.
Kobieta w towarzystwie dwóch mężczyzn, jednego z nich całuje. 16:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Challengers Wizjonerski twórca Luca Guadagnino przedstawia Challengers z Zendayą w roli Tashi Duncan, która jako złote dziecko tenisa została potem trenerką.
Artysta na tle swoich rzeźb. 16:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Anselm Prezentowany w Cannes portret niemieckiego artysty Anselma Kiefera jest jak jego wielkoformatowe rzeźby – choć monumentalny, nie porzuca ludzkiej perspektywy.
Mężczyzna czytający książkę na łóżku przy nocnej lampce. 18:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Perfect Days Medytacja nad prostotą i pięknem życia. Wenders opowiada historię japońskiego everymana, dla którego każdy dzień wypełniony jest czynnościami składającymi się na poezję codzienn...
Dwie przyjaciółki leżą na śniegu. 18:30 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Kobieta z… Nowy film duetu Małgorzata Szumowska i Michał Englert, czuła opowieść o walce o siebie, ale też o pięknie prawdziwej bliskości.
Kobieta spędzająca czas z dzieckiem w ogrodzie. 19:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Strefa interesów To głęboko wstrząsające, otwierające oczy dzieło, które wychodzi poza ramy filmu – i przejdzie do historii kina.
Kobieta w towarzystwie dwóch mężczyzn, jednego z nich całuje. 20:45 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Challengers Wizjonerski twórca Luca Guadagnino przedstawia Challengers z Zendayą w roli Tashi Duncan, która jako złote dziecko tenisa została potem trenerką.
Patrol wojskowy obserwujący niebo. 21:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Civil War Napędzane adrenaliną i trzymające w napięciu kino akcji osadzone w niedalekiej przyszłości, kiedy podzielona Ameryka zmierza ku dziejowej katastrofie.
Bękart - kadr 21:00 SALA 1 Otwiera się w nowym oknie - Bilety24 Bękart Historia o dumnym mężczyźnie targanym namiętnościami, wielkich marzeniach i jeszcze większym poświęceniu i o kobiecie, która staje się jego sprzymierzeńcem w walce ze złem.
Gramy!
Tajemnice Matterhornu
reż. Dominique Margot
nazwa cel żywotność

PHPSESSID,
PHPSESSID,
XSRF-TOKEN,
themosis_session

niezbędne do działania strony sesja

cmplz_banner-status, cmplz_consented_services, cmplz_functional, cmplz_marketing, cmplz_policy_id, cmplz_preferences, cmplz_statistics

zarządzanie plikami cookies 365 dni
nazwa cel żywotność
_ga Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie witryny. 2 lata
_gid Przechowuje informacje o tym, jak odwiedzający korzystają ze strony internetowej 24 godziny
_gat_gtag Służy do rozróżniania użytkowników. 2 lata
nazwa cel żywotność
_fbp Służy do śledzenia użytkowników. 3 miesiące